Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.
Två L-MATIC från Linde Material Handling i arbete hos den österrikiska VVS-företaget HOLTER.
Två värdeskapare på högvarv

L-MATIC i arbete hos HOLTER

”Fredl” och ”Gust” har smidigt integrerats hos den österrikiska VVS-specialisten HOLTER. Med tillförlitlighet kör de båda Linde L-MATIC-ledstaplarna sina rundor mellan lagret och godsutlämningen. Under tiden koncentrerar sig de mänskliga kollegorna helt och fullt på sitt egentliga arbete: värdeskapande orderplockning.

Man får förvisso medge att de hos den österrikiska VVS-grossisten än så länge inte klarar att skicka varorna redan innan kundens beställning. Men med sitt extremt effektiva logistikkoncept ligger familjeföretaget som grundades 1873 inte långt ifrån: ”Det som våra kunder beställer fram till kl. 18:15 kan vi leverera redan nästa dag – i så gott som hela landet. Om en order kommer in senast kl. 10:30 kan vi till och med leverera samma dag”, berättar Lukas Vormair, som ansvarar för logistiken i Österrike och Tyskland. Det som gör detta ambitiösa leveranslöfte möjligt är en sinnrik centrallagerstrategi.

Från Wels, där man ständigt har över 30 000 artiklar i lager, tar en egen fordonsflotta på totalt 155 lastbilar beställningarna till åtta ytterligare logistiknav över hela landet och tyska Bayern – oavsett om det gäller tätningsringar eller bubbelpooler, vattenlås eller värmeelement. ”Därmed är vi i praktiken inte bara en av de tre största VVS-grossisterna i Österrike, utan även ett ansenligt logistikföretag”, konstaterar Vormair stolt. Och för ett sådant företag kan det självklart inte gå effektivt nog.

Lösning för stordrift …

När orden logistik och effektivitet nämns i samma andetag för det nu för tiden närmast automatiskt tankarna till ämnet automation – så även hos HOLTER. ”De interna varuflödesprocesserna måste samspela med vårt effektivitetslöfte till våra kunder. Tidigare haltade det på vissa områden”, sammanfattar Vormair utgångsläget. Medan smådelar sedan flera år tillbaka transporterats via en automatiserad produktionsanläggning från lagret till godsutlämningskontrollen var processen för större produkter helt manuell. Vormair: ”Medarbetarna var tvungna att transportera varorna efter orderplockningen över delvis stora avstånd till leveransavdelningen. Det ledde oundvikligen till en mängd tomma transporter – plus att medarbetarnas körningar fram och tillbaka kostade värdefull orderplockningstid.”

Ett självklart fall för den interna avdelningen ”Kvalitetssäkring logistik”, som hela tiden jobbar med att förbättra logistikprocesserna. ”Vi åkte till LogiMAT i Stuttgart och tittade på vad som fanns på marknaden för automation”, berättar Vormair. Efter en första leverantörskontroll var inriktningen klar: ”Tillförlitlighet och anpassningsförmåga var högsta prio för oss. Redan från start kunde vi däremot utesluta lösningar som hade krävt stora ingrepp i vår befintliga lagerinfrastruktur. Vi är ju inget klassiskt produktionsföretag där bara FTS-lösningar kör och vi ville därför ha ett automationskoncept som kunde integreras i den övriga trafiken på lagret.”

Linde L-MATIC-ledstaplarna ”Fredl” och ”Gust” hos det österrikiska VVS-företaget HOLTER

… med minimal ansträngning

Robust och tålig teknik, ingen omfattande läggning av styrskenor eller liknande, enkel skalbarhet – det var kraven som snabbt ledde VVS-företaget till en automatiseringslösning från Linde Material Handling. ”Vi hade flera leverantörer här som presenterade sina lösningar, men Lindes koncept var det som passade oss bäst”, säger Lukas Vormair. HOLTER uppskattade särskilt de ”mänskliga” komponenterna utöver de tekniska: ”Allt var toppen, rådgivningen innan, presentationen, kunskaperna om logistikprocesser och sättet som dessa måste förändras vid en automatisering. Kort och gott: Redan från dag ett fick vi en riktigt bra känsla med Linde.”

Innan de båda autonoma ledstaplarna av typen Linde L-MATIC kunde påbörja sin tjänst hos HOLTER var man dock tvungen att göra vissa förberedelser. Först gällde det golvet. Vormair förklarar: ”Golven i våra hallar var något till åren komna och ganska slitna. Därför var vi tvungna att först renovera dem på de ställen där Lindes truckar skulle köra.” En annan viktig punkt i specifikationerna gällde involvering av medarbetarna – här krävde HOLTER maximal transparens från start. ”Vi pratade med våra medarbetare och klockade tillsammans hur lång tid de behövde för att manuellt ta sig från lagret till leveransplatsen och tillbaka. Att detta innebar drygt 25 procent av deras arbetstid under en dag förvånade även dem. Därför insåg de också snabbt fördelarna – framför allt eftersom de redan visste från transportanläggningen för smådelar att automation inte skulle innebära konkurrens om arbetstillfällen hos oss. Tvärt om: Vi ger våra medarbetare möjlighet att helt och fullt koncentrera sig på sin viktigaste uppgift – orderplockningen.”

Driv – med färger

Sedan en lång tid tillbaka sköter nu ”Fredl” och ”Gust”, som är de namn medarbetarna valt till de båda Linde L-MATIC, tillförlitligt sitt arbete i Wels. Det som krävdes var att proffsen från Linde först gjorde en virtuell karta över hallen med viktiga fixpunkter, så att truckarna kunde orientera sig i rummet. Därefter inrättade man vardera fyra stationer med i sin tur fyra markeringar i olika färger i både lagret och i leveranszonen. Medarbetarna behöver bara ta de färdigplockade pallarna till respektive station och där ställa ner dem utifrån instruktionerna i blå, orange, grön eller röd zon. Nu räcker det med att trycka på den tillhörande färgade knappen för att skicka en transportorder till en av de båda L-MATIC-truckarna.

Resten går bokstavligen av sig självt: Så fort Fredl och Gust når sin målstation och ställt av pallarna kontrollerar en medarbetare med en skanner att varan är rätt och har rätt mängd och tar den sedan till leveransplatsen. Den avslutande kontrollen introducerades som en nyhet hos HOLTER – och är ett bra exempel på vilken positiv synergieffekt automationen kan ha på hela processlandskapet.

”Genom att varan skannas och rätt leveransplats till förbundsländerna kontrolleras undviker man i princip alla leveransfel”, säger Lukas Vormair nöjt. Och när det gäller att ställa av godset, så är en annan trevlig bieffekt från automationsprojektet att hela lagret är mer städat. ”Där truckarna kör måste det vara fritt, det gjorde vi tydligt för vårt team redan från början. Och även om medarbetarna var vana vid att ’tillfälligt parkera’ varor på olika ställen, så har körvägarna hållits fria från dag ett”, säger HOLTERs logistikchef imponerat. Självklart upptäcker truckarna hinder i god tid och bromsar, t.ex. om en fotgängare korsar vägen. Det är Linde BlueSpot™ som tillför en extra säkerhet.

Fortsättning följer

Numera arbetar de båda Linde L-MATIC sedan nästa fyra år hos HOLTER och kör runt 150 körningar om dagen. Fredls och Gusts skift går från kl. 6 på morgonen till kl. 20 på kvällen. Under den tiden är de i princip ständigt på väg, eftersom det går att byta batteriet hos truckarna. När laddningen går under 20 procent hos blysyrabatteriet kör ledstaplaren själv till platsen för batteribyte. Där byter en medarbetare batteriet manuellt på ett par minuter. Lukas Vormair sammanfattar:

Allt blev precis så som utlovats: Vår personal i orderplockningen har mer tid för sitt egentliga jobb och vårt varuflöde passar verkligen perfekt ihop med vårt effektivitetslöfte.

Det hela åtföljs av den lugnande vetskapen om att vi kan förlita oss på rådgivningen från Linde MH. Det senaste exemplet är den planerade nya rutten som blivit nödvändig på grund av en ombyggnation i lagret. ”Snabbt var ett Linde-team på plats och testade den nya sträckningen.” Just nu funderar man i Wels på om man ska utöka sin L-MATIC-flotta med fler truckar som sedan kan överta transporterna i en ny hall. Bra saker leder ofta till fler bra saker, ibland dessutom (helt) automatiskt …

Två L-MATIC från Linde Material Handling i arbete hos den österrikiska VVS-företaget HOLTER.

Fritz HOLTER GmbH

Företaget Fritz HOLTER GmbH med huvudkontor i Wels hör till de tre största VVS-grossisterna i Österrike. HOLTER grundades 1873 och är fortfarande ett familjeföretag. Man finns på över 20 platser och har cirka 850 medarbetare varav 330 inom logistik. De runt 30 000 olika produkterna körs ut med en egen fordonsflotta på 155 lastbilar från centrallagret och åtta ytterligare logistiknav i Österrike och Tyskland samt två distributionscenter.