Tillförlitlig logistik i lager med mycket smala gångar
Lindes automatiserade smalgångstruck K-MATIC med vridgaffelhuvud är avsedd för laster upp till 1 500 kg och lyfthöjder upp till tolv meter. Den intelligenta navigeringen styr K-MATIC utan golvledarbanor, laserreflexer eller dylikt i alla smalgångstillämpningar. Den kan användas ensam för definierade processteg eller ingå i en centralt styrd flotta med robottruckar – mångsidigheten hos K-MATIC innebär höga förflyttningsprestanda även vid komplexa användningskrav. Trucken integreras sömlöst med kundens infrastruktur, exempelvis transportband och packstationer. En automatiserad truck orsakar färre skador på last och pallar och passar därför extra bra för att hantera dyrbart gods. Autotrucken är lätt och enkelt att underhålla, kan användas dygnet runt – och du kan när som helst låta en förare ta kontrollen.
Egenskaper
Säkerhet
De fordonsintegrerade säkerhetssystemen hjälper de självgående K-MATIC-truckarna att registrera sin omgivning. Säkerhetsutrustningen arbetar med kameror och lasrar och är fristående från navigeringstekniken. Därmed kan K-MATIC säkert manövrera på arbetsplatsen och identifierar människor och andra hinder på ett tillförlitligt sätt. Den självgående smalgångstrucken är också försedd med flera nödstoppsknappar, blinkljus och varningssummrar.
- Övervakning av arbetsområdet omkring trucken
- kombinerad säkerhetsteknik med lasrar och kameror
- akustiska och visuella varningssystem
Hantering
Den automatiserade smalgångstrucken K-MATIC styrs via övervakningsprogramvaran, som koordinerar och optimerar arbetsuppgifter och körvägar för alla MATIC-truckar som används. Systemet är kompatibelt med vanliga Warehouse Management- och ERP-system. De materialrörelser som krävs omvandlas till körordrar. 3D-pallavkänningen med integrerad avståndskontroll garanterar smidiga in- och utlagringar i hyllan. Och det laser- och kamerabaserade säkerhetssystemet ger smalgångstrucken förmåga att röra sig även i normalt trafikerade arbetsplatser utan stora tidsförluster. Områdena som övervakas kring trucken samordnas i realtid med körhastighet och kurvor. Om trucken stannar på grund av ett hinder fortsätter arbetet automatiskt så snart vägen är fri igen. Eventuella ändringar i arbetsområden kan kartläggas på nytt med lasermätning och sparas i systemet.
- Gränssnitt till Warehouse Management- och ERP-system
- Intelligent rutt- och orderstyrning
- Exakt styrning och övervakning av pallrörelser
- säkert arbete med människor och människostyrda truckar
- flexibel anpassning till förändringar
- Manuell styrning och drift kan ske när som helst
Service
Alla viktiga truck- och orderdata kan visas i fordonets 7-tums LCD-pekskärm och läsas ut via USB. Med en PIN-kod kan en tekniker aktivera serviceläget och utföra nödvändigt underhåll på de lättåtkomliga komponenterna. Underhållsrelaterade truckuppgifter överförs trådlöst och utvärderas via diagnostikprogram. Det ger möjlighet till förebyggande underhåll – slitage och småskador upptäcks tidigt, och pauser för inspektion eller byte av delar kan beräknas och schemaläggas. Den automatiserade truckens tillgänglighet maximeras.
- Digitalt diagnostikverktyg
- trådlös överföring av truckdata
- förebyggande underhåll
Teknisk data
Model | Lyftkapacitet/last | Lyft | Batterispänning/klassad kapacitet (5h) | Körhastighet, med/utan last |
---|---|---|---|---|
K-MATIC Exempel 0,7 | 0,7 (t) | 3200 (mm) | 80 / 465 (V)/(Ah) o. kWh | 10,5 / 10,5 km/h |
K-MATIC Exempel 1,0 | 1,0 (t) | 7200 (mm) | 80 / 775 (V)/(Ah) o. kWh | 12 / 12 km/h |
K-MATIC Exempel 1,5 | 1,5 (t) | 10800 (mm) | 80 / 930 (V)/(Ah) o. kWh | 12 / 12 km/h |
Tillval
-
Batteribyte
-
Modulär konfiguration
-
Linde BlueSpot™
-
Lyfthöjdsbegränsning
-
Sidlaser för ökad säkerhet
-
Justerbar gaffel
Batteribyte
Linde säljer en batterivagn med robusta valsar för batteribyte på sidan.
Modulär konfiguration
För smalgångstrucken K-MATIC finns olika batteristorlekar och stativvarianter. Fordonet kan därmed anpassas optimalt till de aktuella användningskraven.

Linde BlueSpot™
Tack vare de högintensiva LED-ljusen i Linde BlueSpot™ kan personalen på ett skonsamt med effektivt sätt uppmärksammas på truckar i rörelse – utan höga ljud, utan att skrämmas och utan risk.
Lyfthöjdsbegränsning
Lyfthöjden kan begränsas på elektronisk väg. Det förebygger skador på exempelvis lagrets innertak.
Sidlaser för ökad säkerhet
Med de sidoriktade säkerhetslasrarna kan K-MATIC själv byta gång, vilket höjer flexibiliteten ytterligare.
Justerbar gaffel
Gaffelvidden kan justeras manuellt eller hydrauliskt så att olika lastbärare kan lagras in eller ut.
Begär offert
