Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.

Klingele Paper & Packaging effektiviserar produktionen

Linde Xi20 P hanterar tunga laster utan kompromisser
Klingeles truckförare Thomas med Linde Xi20 P.

På Klingele Paper & Packaging i Delmenhorst arbetar teamet med att säkerställa effektiva och pålitliga leveranser i en intensiv produktionsmiljö. Fabriken producerar wellpapp och förpackningar för kunder som mejerier och djurfodertillverkare. Efterfrågan är så stor att de hanterar upp till 1500 pallar och lastar upp till 80 lastbilar, bara på 24 timmar.

Nicolai Leese jobbar som Logistics Manager på Klingele.
Under ett åttatimmarsskift sitter våra förare ibland sju och en halv timme i trucken. Det kräver en truckflotta som klarar både tempo, uthållighet och precision.

Nicolai Leese, Logistics Manager. 

Klingele använde tidigare truckar med blysyrabatterier, vilket medförde begränsad effektivitet och höga krav på underhåll. Klingele behövde ett mer flexibelt, kraftfullt och hållbart alternativ som kunde möta deras dagliga utmaningar.

Vår lösning: Linde Xi20 P – elektrisk motviktstruck för krävande miljöer

Företaget fick testa på den nya elektriska motviktstrucken Linde Xi20 P, för laster upp till 2 ton, utrustade med litiumjonbatteri.

Patrick Ginter, General Manager på Klingele.

Patrick Ginter, General Manager på Klingele.

– Vi har fått ett helt nytt truckkoncept, anpassat för kontinuerlig drift och det höga tempot i vår verksamhet. Den kombinerar litiumjonbatteri, 90-voltsteknik och nyutvecklade motorer för att leverera konstant hög prestanda, säger Patrick Ginter, General Manager.

Även truckförarna är nöjda med testet av den nya trucken. Truckföraren Thomas Lüssen är 2,04 meter lång och har tidigare haft problem vad gäller plats i förarhytten.

Thomas Lüssen jobbar som truckförare på Klingele.

Thomas Lüssen, truckförare på Klingele.

Det är mycket mer plats nu än i någon annan truck jag har kört. Både utrymmet för huvudet och fötterna är betydligt större, även om trucken är mer kompakt, säger Thomas.

Även den vibrationsdämpande körkänslan får mycket beröm, något som är möjligt tack vare det fjädrade sätet och frikopplade chassit.

Walter Lazar, skiftkoordinator på Klingele.
Det är nästan som att köra en go-kart. Alla vill köra den nu!

Walter Lazar, skiftkoordinator.

Teamet på Klingele berömmer också Linde Xi20 P för dess höga lyft- och sänkprestanda, som ligger 20 % över branschgenomsnittet. Till skillnad från på konventionella eltruckar är batteriet inbyggt i Lindes Xi-modeller. Det betyder att det inte behövs något batteritråg, och steget har kunnat placeras lägre och förarplatsen har fått en helt ny design.

Efter tre månader av intensiv testning har resultaten varit tydliga:

  • Kraft och stabilitet: Linde Xi20 P hanterar tunga laster, som tre pallar, utan att kompromissa med säkerheten.

  • Hög manövrerbarhet: tack vare kombistyraxeln är trucken smidig, även i trånga utrymmen och vid hög hastighet.

  • Ergonomisk design: förarhytten erbjuder bättre komfort med ökat huvud- och fotutrymme.

  • Hållbarhet och säkerhet: Med litiumjonteknik elimineras behovet av flera batterier, vilket ger enklare hantering och färre driftstopp.

Video

Elektriska motviktstrucken Linde Xi20 P hos Klingele.