Motviktstruck på Elgigantens lager
Elgiganten satsar på hållbar energiteknik

Truckar med litiumjon

Sedan slutet av 2018 använder Elgiganten litiumjonbatterier i 15 av sina plocktruckar. Hur mycket tjänar de på det? Det ska vi snart visa med ett räkneexempel taget direkt ur produktionen i elektronikföretagets gigantiska centrallager.

Det närmar sig jul och trycket på Elgigantens truckflotta är väsentligt högre än vanligt. Så högt att det jobbas treskift istället för tvåskift, precis som det brukar den här tiden på året.

– Vi tar in mer personal, men klarar oss på samma antal truckar som när det är lägre beläggning, säger Mats Andersson, truckansvarig på lagret strax söder om Jönköping.

Mats Andersson, truckansvarig på Elgiganten

Mats Andersson, truckansvarig på Elgiganten

Det är han som har initierat bytet från blysyrabatterier till litiumjonbatterier i plocktruckarna. Tankarna hade funnits där länge, och när Linde presenterade en lösning med truck och litiumjon togs beslutet att satsa på den nya energitekniken.

– Varje truck och tillhörande litiumjonbatteri är CE-märkta tillsammans. Även laddaren ingår i CE-märkningen, som visar att produkten uppfyller säkerhetskraven, förklarar Mats.

Säkerhet och arbetsmiljö var två avgörande faktorer vid övergången till litiumjon.

– Eftersom vi slipper batteribyte och underhåll förbättras arbetsmiljön för våra truckförare. Vi slipper riskerna med batterier som kan välta, förarskador som det kan medföra och kostnader för reparationer på skadade batterier. Med blysyrabatterier kan det ibland uppstå gnistbildning vid hantering och byte, även den risken försvinner med litiumjon.

Hög tillgänglighet och flexibilitet är avgörande inom logistikbranschen. Elgiganten är inget undantag. Med litiumjonteknikens fördelar kan produktionstakten i lagret inte bara bibehållas utan också öka.

– Det är många faktorer som gör litiumjon till en bra lösning för oss, säger Mats Andersson. Batterierna behöver inte bytas, utan snabbladdas tre gånger per dag; mellan skiften och vid frukost och lunch. Allt förarna behöver göra är att koppla in den handske som sitter vid varje laddstation i batteriet så sätter snabbladdningen igång. En halvtimme senare är batteriet fullladdat och förarna kan köra igång med produktionen igen.

En annan fördel är att litiumjonbatterier har upp till 30 procent högre energieffektivitet än ett blysyrabatteri. Kapaciteten gör förstås sitt för att upprättahålla en effektiv produktion. Systemet är mycket kraftfullt, och ingen prestanda går förlorad ens när batteriets laddningsstatus sjunker.

– Det har faktiskt hänt att en förare har missat att ladda batteriet i en produktionspaus, och batteriet har ändå fungerat precis som det ska, förklarar Mats.

Litiumjontekniken är dyrare än traditionella blysyrabatterier. Totalekonomiskt är det ändå en bra affär, tack vare längre hållbarhet på batterierna och ökad produktivitet.

Vi sparar drygt 16 000 kronor per truck och år. Det gör att vi kommer att räkna hem satsningen relativt snabbt.

Även tidsmässigt tjänar Elgiganten på litiumjon. Här kommer det utlovade räkneexemplet, direkt ur verkligheten:

• Gången i centrallagret är 500 meter lång och 100 meter bred. Det innebär 1,2 kilometer tur/retur som en litumjonförsedd truck slipper åka för att ladda batteriet. Per tvåskift betyder det en tidsbesparing på 50 minuter per truck. Multiplicera det med 15 truckar (de som har litiumjon idag) och du får 750 minuters tidsbesparing per dag i truckflottan.

– Det är tid som vi kan omsätta i ökad produktion. Det är värt mycket i hela vår logistikprocess, säger Mats.

På Elgigantens lager finns ytterligare tio plocktruckar som väntar på att få sina blysyrabatterier utbytta mot litiumjon. När den övergången ska ske vet inte Mats i dagsläget.

– Vi tar ett steg i taget. Vi vill få det helt bekräftat att litumjon fungerar exakt som vi har tänkt oss innan vi tar nästa steg. Men det ser onekligen bra ut.

Räkneexemplet talar sitt tydliga språk. Tiden talar för litiumjon hos Elgiganten.