Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.

Morgondagens energisystem

Genombrott för litiumjon, och snart kommer vätgas
Morgondagens energisystem

De senaste årens fokus på energi och hållbarhetsfrågor har fått stort genomslag på energiförsörjningen av truckar.

– Två tredjedelar av våra kunder vill ha energisystem med hög effektivitet och låga CO2-emissioner. Och det blir bara fler, säger Markus Weinberger, produktchef för energisystem.

I dagsläget erbjuder Linde tre typer av energilösningar – traditionella blybatterier, litiumjon och bränsleceller.

– Blybatterier är på väg ut, men kommer att vara kvar fem-tio år till, om det inte kommer riktlinjer som begränsar användningen, förklarar Markus.

Litiumjonbatterier har varit tillgängliga på marknaden ett tag, och har nu fått sitt definitiva genombrott.

– Nu görs det avsevärda investeringar i litiumjontekniken i truckbranschen. Kunderna blir mer och mer medvetna om fördelarna.

Vilka är då fördelarna? Framför allt de här:

  • Högre energieffektivitet ger mindre utsläpp av CO2 samt minskad energiförbrukning.
  • Högre energidensitet (täthet), gör att batteriet levererar 30 procent mer energi
  • Levererar full kraft ända ner till en laddningsnivå på två procent.
  • Användarvänliga. De avger ingen gas eller syra och är enkla att rengöra.
  • Högre produktivitet. Litiumjonbatterier är enkla att ladda och sparar tid och pengar vid batteribyte.

- Tio minuters laddning gör att man tjänar 60 minuters körtid. Det inverkar förstås väldigt mycket på effektivitet och produktivitet, säger Markus Weinberger.

Eftersom föroreningar från batterigaser och syror inte existerar med litiumjonbatterier får truckarna ett bredare användningsområde.

– De kan användas i miljöer med höga hygienkrav, som medicin- och livsmedelsindustrin.

Om vi blickar längre framåt är det bränsleceller som är framtidens teknik. Den bygger på vätgas, den vanligaste beståndsdelen i universum, vilket gör den idealisk för energiåtervinning. Bland annat NASA har varit med och gjort verklighet av idén med vätgasdrivna bränsleceller. Resultaten från många års forskning visar att bränsleceller kombinerar litiumjonteknikens alla fördelar med exceptionellt hög tillgänglighet, mycket lång livslängd och hållbarhet utöver det vanliga.

Bränsleceller är ett energisystem för de tuffaste miljöerna och områden där det ställs höga krav på jämn och hög prestanda, till exempel inom bilindustrin.

– Om bränsleceller är det rätta energisystemet eller inte för en bestämd applikation beror på specifika krav på infrastruktur och aktuella driftsförhållanden. Här kan vi på Linde hjälpa till med analyser och implementering, förklarar Markus.

De främsta fördelarna med bränsleceller är:

  • Snabb påfyllning. Det tar endast tre minuter att fylla på Lindes bränsleceller.
  • Sänker kostnader. Batteribyte behövs inte, och eftersom påfyllningen går fort ökar produktiviteten. I kombination med fallande vätgaspriser leder det till minskade kostnader för energi och personal.
  • Säkert och rent. Bränsleceller är säkra för användarna och lämpliga för användning i känsliga miljöer.
  • Sparar plats. Tekniken kräver inget utrymme för batterier eller laddningsstationer, vilket skapar extra lageryta.

– Vi driver utvecklingen och användningen av bränsleceller. Bland annat samarbetar vi med BMW för att testa tekniken och ta den till nästa nivå. Där går det 70 Lindetruckar, alla med bränsleceller, säger Markus Weinberger.