Linde Material Handling Sverige får guld för sitt hållbarhetsarbete av EcoVadis

12 nov. 2020

För andra året i rad har Linde Material Handling Sverige tilldelats guld av den oberoende organisationen EcoVadis. Materialhanteringsleverantörens hållbarhetsarbete rankas dessutom högre än föregående år.

– Vi är otroligt stolta över att vi fått vår guldrankning bekräftad och till och med ökat antalet poäng, säger Jessica Borg, Quality, Health, Safety, Environment Manager på Linde Material Handling Sverige. Det här är ett kvitto på att vi är på rätt väg med vårt hållbarhetsarbete.

EcoVadis är ett oberoende analysföretag som årligen analyserar och utvärderar företags hållbarhetsarbete. Bedömningen bygger på 21 kriterier inom områdena miljö, arbetsvillkor, mänskliga rättigheter och hållbara inköpsprocesser. Metoden bygger på internationella CSR-standarder inklusive Global Reporting Initiative, FN: s Global Compact och ISO 26000.

Linde Material Handling Sverige genomgick sin första EcoVadis värdering 2017 och nådde då silvernivå. Sedan dess har Linde intensifierat sitt hållbarhetsarbete vilket nu belönas med förnyad guldvärdering och högre poäng. Av alla bolag som EcoVadis har värderat tillhör Linde de fyra bästa procenten i världen och är bland de två bästa procenten inom sin bransch.

– Vår nya guldrankning visar att de åtgärder vi genomfört under året har skjutit fram våra hållbarhetspositioner, säger Jessica Borg. Det är helt i linje med vår hållbarhetsstrategi och våra övergripande mål. Vi kommer nu fortsätta vårt arbete för att bli ännu bättre. Arbetet med att skapa en säkerhetskultur som ska göra oss bäst i branschen pågår och vi förbereder även certifiering mot ISO 45001 för arbetsmiljö. Vi har också ökat vårt fokus på hållbarhet i leverantörsledet. För oss är det viktigt att både våra kunder och samarbetspartners kan vara trygga med att vi arbetar aktivt med hållbarhet.