Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.

Träffa Lindes nye servicemarknadschef

Ännu smidigare service med rätt organisation
Henrik Adolfsson, servicemarknadschef på Linde

Efter sex år på Linde tog Henrik Adolfsson över som servicemarknadschef den 1 februari i år. Nu tänker han utveckla servicemarknadsenheten genom att höja kompetensen och förstärka organisationen – och ge alla som jobbar med service förutsättningar att växa i sitt yrke.

Om Henrik Adolfsson

Ålder: 45 år

Bor: Utanför Nora, uppväxt i Pålsboda utanför Örebro

Familj: Fru, två barn

Fritid: Friluftsmänniska med jakt och fiske som stora intressen. Är allmänt sportintresserad med fotboll och längdskidor som favorit.

Bakgrund: Har en bakgrund från Atlas Copco. Tidigare tjänster på Linde är produktionschef och regionchef för region Mitt, servicemarknadschef på Linde sedan 1 februari 2018.

Varför tackade du ja till att bli servicemarknadschef?

– Jag drivs av utmaningar och förändringar, och vi står inför många sådana. Automation är en sådan. Tillsammans med kunderna drivs vi framåt, och vi måste både förse marknaden med produkter och ha en serviceorganisation som lever upp till kundernas krav när det gäller autotruckar och annan ny teknik.

Du har sagt att det är en ära att vara servicemarknadschef på Linde. Hur menar du?

– Jag är ansvarig för en fin och välskött affär med personal som har stor kompetens inom sitt område. Vi har många kunder som är väldigt nöjda med den service vi utför varje dag. Den bygger på kunniga servicetekniker och hög tillgänglighet på reservdelar. Att vara ansvarig för en sådan organisation är verkligen en stor ära.

Varför är automation en stor utmaning för Linde?

– Det är en ny teknik som vi behöver bygga upp en organisation för. Vi behöver specialistkunskap centralt och måste öka kompetensen lokalt för att snabbt och smidigt lösa problem hos kunderna. Jag ser en organisation framför mig som består av olika nivåer – servicetekniker, first line support, serviceledare och central support. Mycket av kunskapen finns redan, men vi måste strukturera om den och göra de olika nivåerna tydliga.

Vad innebär det för kunderna att det finns olika nivåer?

– Att vi ännu snabbare och smidigare kan hjälpa kunderna med den service de behöver.

Och vad innebär det för medarbetarna?

– Att vi skapar möjligheter att växa inom företaget.

Henrik Adolfsson, servicemarknadschef på Linde

Henrik Adolfsson, servicemarknadschef på Linde Material Handling.

"Innovationsbolag som erbjuder helhetslösningar"

Hur ser du på Linde som företag idag?

– Vi har gått från att vara ett traditionellt produktionsbolag som levererat truckar till att vara ett innovationsbolag som erbjuder helhetslösningar inom materialhantering. Kunden köper en funktion som, förutom trucken, består av olika tjänster, som Connect, Fleet management, optioner inom säkerhet, ergonomi och mycket annat. Helhetslösningen är avgörande i många affärer; det är ett mervärde som kunden vill ha.

Du säger att kundernas behov driver er framåt. Hur märks det?

– De frågar om helt andra saker än tidigare, de är mer pålästa och vet vad de vill på ett annat sätt än förr. Det är det här vi ska möta, med en bra organisation och hög kompetens på alla fronter. För att lyckas måste vi ha rätt mix av medarbetare inom hela organisationen. Dels erfarna medarbetare som har en enorm kunskap, dels yngre som kommer med nya, fräscha ögon och kanske ett annat tänk. Det blir en bra kombination, ett starkt lag med den kompetens som kunderna efterfrågar.

Med andra ord kan kunderna räkna med ännu bättre service från Linde?

– Det är målet. Vi bygger en serviceorganisation med rätt kostym för dagens och framtidens utmaningar.

Vill du prata med Henrik?

magnus_ragnarsson_webb_16x9
Servicemarknadschef

Magnus Ragnarsson