Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.

Lindes regionala serviceexperter

Tommy rycker ut och löser svåra truckproblem
Bild på Lindes regionala serviceexpert Tommy Rova och servicetekniker Magnus Norlin

Regionala serviceexperter breddar Lindes kundsupport

Nu fördjupar Linde sitt serviceerbjudande ytterligare. I maj lanserades konceptet regionalteknisk support. – Det är en ”first line support” som kortar stilleståndstider och säkerställer service med spetskompetens hos våra kunder, säger Magnus Ragnarsson, ansvarig för teknisk support hos Linde.

Med regionalteknisk support blir Lindes serviceerbjudande ännu bättre. I varje region kommer det att finnas en-två serviceexperter som ska ta sig an problemtruckar och svårare felsökning hos kunderna.

– Serviceexperterna är handplockade. De tillhör våra mest erfarna servicetekniker och har mycket hög teknisk kompetens. Våra servicetekniker kommer fortfarande att ha den dagliga kontakten med kunderna. Vid behov har de en snabb kontaktväg till regionalteknisk support och den expertis som finns där, förklarar Magnus.

– Med den här satsningen ökar vi närheten till kunderna. Det kommer att märkas i form av snabbare responstid och förkortade stilleståndstider. Serviceexperterna kommer också att kunna hålla i utbildningar inom connect och säkerhet samt vara mentorer åt våra övriga servicetekniker.

När en servicetekniker inte kommer vidare med en problemtruck, då rycker Tommy Rova ut. Han är serviceexpert och ingår i Lindes nya satsning – regionalteknisk support.

– Ett varierande och intressant jobb. Jag säkerställer att kunden har ständig tillgång till sina truckar och att våra servicetekniker inte blir lämnade ensamma på fältet om något riktigt problematiskt inträffar, säger han.

På Ahrén Åkeri i Södertälje har Linde 27 truckar, från pallvagnar till motviktare. Hit har Tommy kommit, dels för att prata med Bättre Upp om regionalteknisk support, dels för att titta närmare på en 388:a, som har värmeproblem som inte försvinner.

– Vi ska göra avancerad felsökning, koppla in oss och kolla truckens historik och felkoder, och även intervjua föraren. Kan vi inte avhjälpa felet här får vi ta trucken till Rosersberg. Men det vill vi undvika, eftersom Ahréns behöver alla sina truckar. Och även om vi kan ersätta den med en lånetruck, vill förarna helst använda de truckar de är vana vi. Det är ungefär som att ha en lånebil, det blir inte samma sak som den man kör i vanliga fall, säger Tommy.

I Rosersberg ligger huvudkontoret för Region Öst, och därifrån Tommy utgår i sin nya roll. Förutom att vara serviceexpert ansvarar han även för utbildning och installation av connect i regionen. Han har jobbat med truckar i 30 år, och på Linde sedan 2011. Under lång tid jobbade han på truckverkstan på Scania i Södertälje, där Linde just nu har 500-600 truckar och sex fasta servicetekniker på plats. Han har alltså spetskompetens och erfarenhet med sig, precis det som karaktäriserar experterna i regionalteknisk support.

– Vårt mål är att kunden alltid ska ha tillgång till sina truckar. Går vi bet med återkommande fel, trots omfattande åtgärder och felsökning, informerar vi helpdesken i Tyskland och diskuterar vad som måste göras. I det läget kanske vi samarbetar med central support för att lösa problemet. Men, som sagt, dit vill vi helst inte komma. Vi vill lösa problemet hos kunden genom att jag hjälper serviceteknikern via telefon eller på plats. Magnus Norlin är servicetekniker hos Ahrén, och även om det bara gått en kort tid sedan regionalteknisk support infördes, tycker han att det fungerar bra:

– Tommy är alltid tillgänglig. Jag har ringt honom ett par gånger när jag inte kommit vidare med en problemtruck. I början behövde jag också hjälp med en del kring Linde connect.

Bild på Lindes regionala serviceexpert Tommy Rova och servicetekniker Magnus Norlin

Lindes regionala serviceexpert Tommy Rova och servicetekniker Magnus Norlin

Tack vare regionalteknisk support blir samarbetet med serviceteknikerna ännu tajtare. Och kunderna drar nytta av snabbare respons och kortare servicetider.

– Fler serviceuppdrag blir lösta hos kunden, istället för att vi ska skicka iväg maskinen. Det är en stor fördel, säger Magnus.

Ofta jobbar Tommy och serviceteknikern tillsammans om något speciellt måste åtgärdas.

– Det kan handla om beställning av reservdelar som snabbt måste levereras. Eller att ta beslut om att kundens truck måste ersättas av en lånetruck. Då tar Magnus kontakt med kunden och jag kontaktar vår korttidsuthyrning och ordnar med snabb leverans.