Autotruck från Linde på Fagerhult Belysning
Lysande lösning på Fagerhult

Autotruckar från Linde

Tysta som möss transporterar ”Gofar” och ”Fargo” armaturer från monteringen till färdigvarulagret på Fagerhults Belysning. Investeringen i autotruckar hos det välkända belysningsföretaget har blivit en framgång och ett bevis för att människor och autotruckar kan samarbeta utan problem. Nu väntar nästa steg i satsningen på automatisering.

Lindes autotruckar

Lindes automatiserade truckar, Linde Robotics, är marknadens mest avancerade automationslösning. De automatiserade truckarna utför enkla och repetitiva arbetsuppgifter på ett pålitligt och självständigt sätt. Linde-MATIC autotruckar är utrustade med funktioner som gör att de kan tänka och arbeta självständigt tillsammans med människor och andra fordon utan att någon kompletterande infrastruktur krävs. Truckarna är baserade på Lindes standardtruckar vilket garanterar hög kvalitet och beprövad driftsäkerhet. Tekniken erbjuder en komplett logistiklösning som integreras med kundens eget logistikstyrningsprogram. Det betyder att Linde Robotics snabbt och enkelt installeras i befintliga lagerlokaler.

Pontus Segmark, produktionstekniker och projektledare för automatiseringen på Fagerhults Belysning, ler när truckarnas namn kommer på tal.

– Personalen tyckte att truckarna skulle bli mer personliga om de fick namn. Så vi hade en tävling, och då vann ”Gofar” och ”Fargo”. Namnen förstärker känslan av att autotruckarna ses som medarbetare. Låt vara något tystlåtna och inte särskilt sociala, men de gör sitt jobb effektivt och pålitligt timme efter timme med hundraprocentig leveranssäkerhet.

Sedan februari 2019 har de varit en naturlig del av materialhanteringen på Fagerhult.

– Redan ett par år tidigare började vi prata om automatisering för att lösa de utmaningar vi hade med mycket material stående på golvet och många transporter genom lokalerna.

Fagerhult tillverkar 700 000 armaturer om året, många i relativt korta serier.

– I och med att vi har ett brett sortiment använder vi extremt mycket komponenter som måste stå framme på en begränsad yta. Och rätt material måste stå på rätt plats för att vi ska på ett effektivt flöde i tillverkningsprocessen.

De gör sitt jobb effektivt och pålitligt timme efter timme med hundraprocentig leveranssäkerhet.

Investeringen i autotruckar föregicks av ett gediget researcharbete.

– Navigationen och tekniken var avgörande för oss. Det var utgångspunkten i de kravspecifikationer vi skickade till olika leverantörer. De fick sedan komma hit och presentera sina lösningar, förklarar Pontus.

Vad avgjorde till Lindes fördel?

– Linde presenterade en lösning som känns rätt i tiden och samtidigt är framtidssäkrad. En stor fördel är att truckarna styrs via laser och inte kräver några fasta installationer. Eftersom vi ska investera etappvis gäller det att man kan växa med en lösning, inte riskera att bygga in sig i en gammal, traditionell teknik. Innan köpbeslutet besökte Pontus och övriga i projektgruppen en av Renaults anläggningar i Frankrike där Lindes autotruckar används.

– Några av våra farhågor var om vårt industrigolv passade för autotruckar och om arbetsmiljön som helhet var optimal för Lindes tekniska lösning. Det visade sig att tekniken fungerade utmärkt hos Renault, och vi upptäckte också att våra förutsättningar för automatisering var bättre än deras.

Pontus Segmark och Emma Hallman är med i arbetet med Lindes autotruckar på Fagerhults Belysning

Pontus Segmark, produktionstekniker och projektledare för automatisering och Emma Hallman, industrialiseringschef på Fagerhults Belysning.

Emma Hallman, industrialiseringschef på Fagerhult, säger:

– Renault använder Lindes tekniska lösning i alla anläggningar i världen. Deras truckar navigerar med stor exakthet, trots att kvaliteten på golven inte alltid är den bästa.

Hon fortsätter:

- Lindes autotruckar ger oss en lösning där vi kan bygga ut automatiseringen steg för steg. För oss levererar Linde en helhet som bygger på precision och tillförlitlighet.

– Verksamheten var igång när truckarna installerades och vi var oroliga om det skulle vara ett störningsmoment. Men allt gick smidigt och satsningen har tagits emot positivt. Dels för att våra medarbetare ser vilken nytta truckarna gör, dels för att de har varit delaktiga i projektet hela tiden, säger Emma.

Huvudargumentet för Fagerhult att automatisera delar av internlogistiken var att driva verksamheten effektivare på ett enkelt sätt.

– Det har vi lyckats med. Truckarna har levererat från början. Vi har till exempel inga logistiska flaskhalsar längre. Flödet fungerar bra och det har inte varit några problem för våra medarbetare att jobba i anslutning till truckarna, säger Pontus, som menar att det är viktigt att se om sitt hus när man producerar i ett högkostnadsland som Sverige.

– Tack vare autotruckarna förädlar vi vår verksamhet på ett kostnadseffektivt sätt. Emma säger att integrationen med autotruckarna har påverkat verksamheten positivt.

– Truckarna fungerar i vardagen och våra medarbetare är inte rädda för tekniken. Tvärtom, ser de den som en fördel. Vi har kommit över den tröskel som en sådan här investering alltid innebär. Det har blivit naturligt att jobba med en autolösning, det är inget konstigt hos oss.

Pontus inflikar:

– Autotruckarna ses inte som en fiende, utan som ett komplement. Och i en verksamhet som vår, med mycket repetitiva transporter, är autotruckar en mycket bra lösning.

Säkerhetsmässigt är truckarna utrustade med BlueSpot samt sensorer som känner av om hinder närmar sig, bromsar automatiskt och larmar om något då finns i vägen. Fagerhults vision är att automatisera i fyra steg tillsammans med Linde. Förberedelser för steg två har börjat.

– Vi har inlett en förstudie där vi undersöker om vi ska fortsätta på den inslagna linjen med ett enkelt logistiksflöde eller om truckarna ska integreras i vårt affärs- och lagerhanteringssystem, vilket sannolikt kräver andra applikationer än vi har nu. Generellt ser vi över hur vår internlogistik ska fungera för att fungera optimalt, säger Pontus.

– Det handlar om att skapa en fungerande helhet som är anpassad för vår verksamhet. Vilka bitar har vi, vilka har vi inte för att nå våra mål. Det är lite som att lägga ett pussel, säger Emma medan ”Gofar” och ”Fargo” sveper förbi åt varsitt håll för att hämta och lämna kollin med armaturer.