Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.

Engagerade deltagare på automationsevenemangen

Stort intresse för automation
Philipp Stephan, produktchef för Linde robotics.

Under våren höll Linde Material Handling två automationsevenemang, i Malmö och Stockholm. Det var god respons och ett stort engagemang från deltagarna som bland annat fick se delar ur Lindes automationssortiment – Linde robotics. Marknadens idag mest avancerade automationslösning grundar sig på megatrender, rätt teknik och öppenhet för framtiden.

Philipp Stephan, produktchef för Linde robotics.

Philipp Stephan, produktchef för Linde robotics.

– Marknaden för autotruckar är stor och expansiv. Vi kommer att få se allt fler applikationslösningar, sa Philipp Stephan, produktchef för Linde Robotics på automationsevenemanget i Stockholm.

Philipp Stephan gav en intressant bild över bakgrunden till utvecklingen av autotruckar:

– För sex år sedan, när jag fortfarande studerade, var det inte mycket diskussion om intralogistik och automation inom lagerhantering. För ungefär tre år sedan skedde en förändring. AGV (Auto Guided Vehicles) och intelligenta truckar kom i fokus och öppenheten för den nya tekniken ökade.

Megatrender som påverkar

Han nämnde fenomenet megatrender (fundamentala trender som påverkar alla förändringar globalt) som en viktig anledning till utvecklingen av automation inom logistik och lagerhantering. Fyra av totalt åtta identifierade megatrender har påverkat Linde – urbanisering, uppkoppling, globalisering och rörlighet.

  • Urbaniseringen har lett till att 50 procent av jordens befolkning bor i städer. Det har gjort utrymme till en bristvara och efterfrågan på lager stort, vilket givetvis ger möjligheter för Linde.
  • Ungefär 7,5 miljarder är uppkopplade idag. Det har fått effekt på materialhanteringen, bland annat genom att alla tekniker har en laptop som en naturlig del av jobbet.
  • Globaliseringen har ökat exporten. Under perioden 1960-2016 ökade den med 1 732 procent, varav e-handel ligger bakom en stor del på senare år. Det här betyder att fler pallar måste hanteras, vilket kräver fler truckar.
  • Den ökade rörligheten innebär inte bara att fler och fler människor kör bil. Det handlar också om att behovet av rörlighet och flexibla lösningar ökar även inom lagerhantering.

L-MATIC visades upp på automationsevenemangen.

Linde L-MATIC visades upp på automationsevenemangen.

Marknadens bredaste sortiment av automatiserade truckar

– Med det här som grund har vi sett att tre faktorer ligger högst i värdekedjan inom vår bransch; automation, digitalisering och AGV. Det är det här vi har fokuserat på när vi utvecklat Linde Robotics, förklarade Philipp.

Resultatet är marknadens bredaste sortiment av automatiserade truckar som kan tänka och arbeta självständigt tillsammans med människor. Det här leder till besparingar i form av minskade driftkostnader samt färre godsskador och olyckor. Samtidigt betyder det att kvaliteten på materialhanteringen ökar.

Även nya Linde C-MATIC visades upp på automationsevenemangen.

Även den nya Linde C-MATIC visades upp på automationsevenemangen.

Linde Robotics är standardtruckar som täcker 80 procent av materialhanteringen i de flesta tillverknings- och logistikföretag. Sortimentet (Linde-MATIC) består av smalgångstruck, skjutstativtruck, palltruck, staplare och dragtruckar, totalt sju modeller.

– Alla navigerar med geoteknik, ett system som integreras i kundens befintliga lokaler. Systemet kartlägger på digital väg lokalens befintliga fysiska strukturer, som pelare och ställage, och truckarna rör sig sedan enligt förutbestämda rutter.

Han fortsatte:

– Geotekniken innebär att ny, permanent infrastruktur inte behöver installeras. Skulle förändringar ske i lokalen gör man en ny ”mappning” och anpassar truckarnas rutter efter den.

Vilka fördelar har Lindes automationslösning gentemot konkurrenternas?

– Flexibiliteten och skalbarheten, att lösningen lätt kan anpassas efter skiftande behov. En stor fördel är förstås också att integration och installation är enkel.

Vi har stora möjligheter att leverera de lösningar kunderna vill ha.

Om framtiden för automation sa Philipp Stephan:

– Intralogistiken kommer hela tiden att utvecklas, i stort och smått. Linde ligger långt framme, vi har ett bra samarbete med tekniktillverkaren Balyo och finansiella muskler genom vår ägare KION. Kundernas medvetenhet om fördelarna med automation kommer att öka, och vi har stora möjligheter att leverera de lösningar de vill ha.

Intresset var stort på automationsevenemangen

Intresset var stort på automationsevenemangen.

Pilotprojekt på gång

På automationsevenemanget i Stockholm berättade Carl Esping, projektledare på Scania, att Scania snart startar ett tekniskt pilotprojekt med AGV (Auto Guided Vehicles) på Logistic Center i Södertälje.

Carl Esping från Scania

Kivik först ut med autoanläggning

Regioncheferna Per Forsberg och Martin Linse hade all anledning att vara nöjda med utfallet av automationsevenemangen i Stockholm och Malmö. Många besökare på plats bekräftar det stora intresset av automationslösningar. Den första försäljningen är redan i hamn:

– Kiviks Musteri har investerat i den första autoanläggningen i Sverige, säger Martin Linse.

Linse, regionchef Syd, och Forsberg, regionchef Öst, är ense om att många företag kommer att ha stor nytta av automationslösningar.

– Där automation är lämplig, helt klart, säger Martin Linse. Främst kommer vi nog att få se autotruckar på större och medelstora företag. Men i takt med att vi kommer med enklare autotruckar kommer tekniken att göra nytta även i mindre verksamheter.

– Alla som projekterar för ett nytt lager tittar på automation till stor del. I lager med långa godstransporter kommer vi att få se allt fler autotruckar, säger Per Forsberg.

Han märker ett stort intresse av automationslösningar hos många kunder.

– Framför allt är det konceptet och tekniken bakom lösningarna som attraherar. Installationen är enkel. Lagret läses av digitalt och resultatet blir en karta som truckarna navigerar efter.

Den så kallade ”mappningen” läser av hela lokalen, inklusive ställage, pelare och andra hinder som finns längs truckens färdväg.

– Dyra investeringar i laserteknik och sensorer behövs inte. Med hjälp av Lindes geonavigeringsteknik kommer kunderna igång snabbt med verksamheten efter installation, säger Martin Linse.

Han och teamet i Syd har alltså sålt den första autoanläggningen i Sverige. Tre självgående L-MATIC ledstaplare är levererade och installerade hos Kiviks Musteri på Österlen.

Fortsättning lär följa.

Vill du veta mer om automationsevenemangen?

Affärsområdeschef Robotics

Daniel Rönnbäck

Marknad & Product Management chef

Felicia Lewis