Självgående automatiserad dragtruck

11 apr. 2018

Linde Material Handling presenterar automatiserad dragtruck för produktionslogistik

Nya självgående Linde C-MATIC arbetar flitigt. Den mindre dragtrucken är utvecklad för att säkerställa en tillförlitlig leverans av komponenter till produktionslinjen. C-MATIC kan arbeta oavbrutet i upp till 16 timmar, har alla viktiga säkerhetsfunktioner och kan flexibelt integreras i det interna materialflödet.

Framför allt inom produktionslogistiken finns ofta standardiserade processer. Dag efter den andra, skift efter skift. Komponenter lagrade i pallkorgar måste transporteras till definierade platser i produktionslinjen. Automatiserade transportlösningar kan hjälpa till att förenkla dessa processer betydligt och undvika ansträngande arbete för anställda. Ett knapptryck är allt som krävs för att nya Linde C-MATIC ska leverera komponenter, eller för att tillkalla den till en specifik plats.

Linde C-MATIC

Den nya självgående Linde C-MATIC arbetar flitigt, utvecklad för att förse produktionslinjen med komponenter.

Den automatiserade dragtrucken manövrerar sig själv genom lagret på ett magnetband och hämtar väntande vagnar vid en upphämtningsplats. Linde C-MATIC kan enkelt förflytta gods på upp till 650 kg och tar dem till slutstationen i en maxhastighet på 3km/h via en uppsatt rutt. Magnetbandet kan snabbt och enkelt installeras eller ersättas.

Med hjälp av RFID-taggar styrs truckens rörelser. Hastigheten kan till exempel begränsas på utvalda platser där fotgängare korsar körbanan. Den självgående enheten kan dessutom upptäcka människor och hinder i god tid och stanna automatiskt vid behov tack vare en inbyggd laserskanner. För ytterligare säkerhet finns en nödstoppsknapp och ett akustiskt varningssystem.

Linde C-MATIC

Med den nya automatiserade Linde C‑MATIC går Linde Material Handling in i AGC-segmentet.

Uthålligheten är en av Linde C-MATICs stora fördelar. En batteriladdning räcker i upp till 16 timmar. En inbyggd laddare gör det enkelt att ladda – även utanför arbetstid som exempelvis över natten. Gelbatterierna är fullt funktionsdugliga igen efter åtta timmar. För företag med tre skift erbjuder Linde ett batteribytesystem med extern laddare.

– Med Linde C-MATIC lanserar vi en AGC-lösning som har anpassats perfekt för den här typen av användning. Specifikt utvecklad för att förse produktionslinjen sekventiellt eller kontinuerligt, får våra kunder fördelar med användarvänligheten och maximala pålitligheten, förklarar Tobias Zierhut, Vice President Product Management Industrial Trucks – Warehouse på Linde Material Handling.

Med tanke på den ökade efterfrågan för användningsorienterade automationslösningar lovar Zierhut:

– Linde C-MATIC är bara början. Fler produktutvecklingar kan förväntas.

Vill du veta mer om C-MATIC?