Viktig komponent hos Volvo

Sedan 1984 har Jan-Åke Sjöstedt jobbat med truckar på Volvo i Olofström. De senaste ett och ett halvt åren har han gjort det i Lindes värld, sedan Linde Material Handling och Volvo Cars tecknat ett omfattande underhålls- och serviceavtal. – Vi får bättre back-up och snabbare leveranser nu, säger han.

Det av tradition svenska är numera kinesiskt. Men en stor del av tillverkningen finns kvar där den alltid funnits. På orter som är präglade av Volvo och där varumärket och vad det står för finns i själen hos människorna som jobbar där. Olofström i Blekinge är av dem.

Olofströms Bruk startade 1735, köptes upp av Alfa Laval på sent 1800-tal och började tillverka karosskomponenter för Volvo på 1920-talet. Från sent 1940-tal och framåt var Olofström karossfabrik för bland annat Volvo PV och Amazon. 1969 köptes bruket av AB Volvo, och fyra år senare byggdes den sista hela karossen, en P1800 ES. Året därefter, 1974, startade dagens verksamhet.

Och det är inte vilken verksamhet som helst.

Här finns Europas största presslinje med fem hydrauliska pressar med 3 200 tons presskraft och enorma pressbord (5 x 2,8 meter).

Linjen har en ställtid på tre minuter och tillverkar fyra detaljer per slag. Tack vare en investering i presshärdning kan 18 av 42 komponenter för Volvos nya XC90 tillverkas in-house. Delsammansättning av komponenter sker genom fogning med hjälp av laserlödning, limning, falsning och punktsvetsning.

Produktionen är, förstås, ytterst effektiv.

Arbetsledaren Henrik Bertilsson visar en av de sex ultramoderna lasercellerna för skärning, och berättar:

– Vi mäter kontinuerligt OEE (Overall Equipment Efficiency), det vill säga vad maskinen presterar i förhållande till tiden den körs. Utomlands krävs tre-fyra operatörer för att köra en traditionell maskin för laserbearbetning, och effektiviteten är 40-50 procent. Här klarar vi samma produktion med 1,5 operatör och har en effektivitet på cirka 90 procent.

Henrik Bertilsson, arbetsledare på Volvo Olofström.

Henrik Bertilsson, arbetsledare på Volvo Olofström.

– Det är bland annat det som bidrar till Volvos stora vinster. Precis som truckarna gör det.

Vilket för oss tillbaka till serviceavtalet och det jobb som serviceledaren Jan-Åke Sjöstedt och hans medarbetare lägger ner för att hålla fabrikens alla truckar i trim. Vid årsskiftet 2014-15 tog Linde Material Handling över hela serviceorganisationen i Olofström. Den består av 13 servicetekniker som servar alla fabrikat i truckparken, varav cirka 70 är från Linde (motviktare, staplare, skjutstativare, smalgångstruckar och dragare).

– Vi kan utföra alla servicejobb här i vår verkstad, berättar Jan-Åke Sjöstedt. Till Linde-truckarna får vi reservdelsleveranser över natten om det behövs. Vi har en serviceplan för varje maskin som bland annat reglerar underhållet på årsbasis.

Anny Lindgren tar snart över som truckansvarig efter Karl-Olof Björkheim.

Anny Lindgren tar snart över som truckansvarig efter Karl-Olof Björkheim.

Förutom de ordinarie maskinerna finns det även stand by-truckar, som tas in när andra truckar är inne på service.

– Dessutom hyr vi korttidstruckar när vi behöver utökade resurser, till exempel under semestern, säger Jan-Åke.

Tillgänglighet är ett nyckelord för truckparken, som går dygnet runt förutom mellan klockan 21 och 23 på söndagar. Tempot är högt i produktionen och allt är noga planerat. Från hamnen i Sölvesborg kommer stora plåtrullar till fabriken. Där klipps de i anpassade delar och pressas sedan till yttre och inre karosskomponenter för att därefter efterbearbetas till en färdig produkt.

– Truckarnas uppgift är att transportera ämnen från pressen till laserbearbetningen. Och därifrån till utlastningen, förklarar Karl-Olof Björkhem, truckansvarig.

Vid utlastningen går det undan. En och en halv timme har truckförarna på sig att lasta produkterna i containers som lyfts på tågvagnar för vidare transport till bland annat Gent i Belgien och Torslandaverken i Göteborg.