Trucken Roadster lanseras med bränsleceller

16 jan. 2019

Nu finns Linde Material Handlings revolutionerande truckmodell Roadster tillgänglig med ett av framtidens mest lovande energisystem – bränsleceller. Teknologin erbjuder en rad fördelar, bland annat sänkta kostnader, minimal miljöpåverkan och snabb påfyllning.

En av de viktigaste frågorna inom materialhantering är vilket energisystem som är rätt för en specifik applikation. Svaret beror på en rad faktorer – om truckarna ska användas inom- eller utomhus, om de kommer köras under ett eller flera skift, vilken typ av gods som ska hanteras och hur infrastrukturen ser ut. Utifrån det kan man avgöra vilket energisystem som i längden blir mest lönsamt.

- Våra kunder är ute efter ekonomiskt fördelaktiga energilösningar och allt oftare spelar även koldioxidavtrycket en avgörande roll, säger Markus Weinberger, International Product Manager Energy Solutions på Linde Material Handling. Vi erbjuder ett brett urval av energisystem – från elektronisk drift med blysyra- eller litiumjonbatterier till bränselcellsdrivna truckar eller förbränningstruckar drivna på diesel, LPG eller naturgas. Vad som är rätt val beror på kundens verksamhet.

Bränslecellsteknologin som går ut på att producera elkraft i bränsleceller drivna med vätgas räknas som ett av framtidens mest lovande energisystem. På Linde Material Handling har teknologin utvecklats i mer än två decennier och man erbjuder idag marknadens bredaste utbud av bränslecellsdrivna truckar.

Ett av framtidens energisystem

Genom lanseringen av bränslecellsdrivna Linde Roadster möter en extraordinär truck ett extraordinärt energisystem. Truckmodellen har inga A-stolpar vilket ger föraren en oslagbar sikt som förenklar arbetet och ökar säkerheten. Detta är möjligt tack vare truckens konstruktion med överliggande tiltcylindrar som absorberar de belastningar som uppstår vid körning.

- Roadsterns styrkor kommer verkligen till sin rätt i inomhusmiljöer vilket gör att den fungerar optimalt med bränslecellsteknologin, säger Markus Weinberger.

En av de stora fördelarna med bränsleceller är nämligen att det är säkert och rent vilket gör det idealt för inomhusbruk. Bränslecellerna avger inga skadliga emissioner under drift och den enda biprodukt som skapas är värme och rent vatten som pumpas ut i samband med att vätgas fylls på. Själva påfyllningen är en annan fördel med bränslecellsteknologin. På endast tre minuter är bränslecellerna helt påfyllda vilket ger maximal tillgänglighet. Detta är särskilt fördelaktigt för verksamheter med flerskiftsarbete. Teknologin kräver inte heller något utrymme för batterier eller laddningsstationer vilket skapar extra yta i verksamheten. Förutom de ekonomiska fördelar den maximerade tillgängligheten ger sänker bränslecellsteknologin kostnaderna genom ökad produktivitet, låga vätgaspriser och lång livslängd.