Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.

Linde X50 tar sig an de tyngsta uppgifterna

Elektrifiering för tuffare användningsområden
Westfälische Drahtindustrie testar den eldrivna trucken Linde X50 för tunga laster.

Europas största fristående producent av kvalitetstråd, Westfälische Drahtindustrie (WDI) ställer om från truckar med förbränningsmotor till elektriska truckar på anläggningen i Hamm. Efter framgångsrika testperioder med Linde E30 inomhus testar nu företaget Linde X50 för större transportuppgifter.

Hos WDI omvandlas varje år gigantiska mängder stål till olika trådprodukter, från små skruvar för el- och bilbranschen till enorma skruvförband och produkter för bilbranschen, vindenergi, offshore och havsbaserade anläggningar.

Bara diesel, eller hur?

Tungt arbete med tunga laster och tunga maskiner. Det är väl en perfekt stereotyp för dieseltruckar?

- Förr skulle jag ha hållit med helt. Men mottot idag är att minska våra koldioxidutsläpp, understryker Dirk Vormann, försäljningsdirektör Cold Heading Wire & Low Carbon Wire hos WDI. Vi vill att vår tillverkning ska bli så klimatneutral som möjligt. Och det gäller inte bara tillverkningen utan också utrustningen de använder – truckarna.

Succédebut för smidig elvariant

För inte så länge sedan användes enbart dieseltruckar för krävande lagerarbete inomhus hos WDI – totalt 40 stycken motviktstruckar, små och smidiga eller stora och superstarka och allt däremellan. Till detta sällskap anslöt i april 2021 en eltruck för den tuffa användningen. Linde E30 Uppgiften var att försörja tätt placerade produktionsmaskiner med tråd. Den nya, smidiga och lasttåliga kollegan, Linde X50, blev populär bland ledning och personal – så mycket att företaget bestämde sig att ge fler eldrivna truckar en chans även på andra ställen i processkedjan.

Den elektriska motviktstrucken X50 staplar spolar hos WDI i Hamm.
Den elektriska motviktstrucken X50 testades av WDI Hamm i fyra veckor.
Den elektriska motviktstrucken X50 från Linde Material Handling hos WDI i Hamm.
Den elektriska motviktstrucken X50 staplar spolar hos WDI i Hamm.
Den elektriska motviktstrucken X50 testades av WDI Hamm i fyra veckor.
Den elektriska motviktstrucken X50 från Linde Material Handling hos WDI i Hamm.

Dags för de tunga lasterna

Rent konkret handlade arbetet om att transportera ytbehandlade trådspolar mellan betsanläggningen och de centrala maskinerna.

- Varje spole väger tre ton och plockas ner och transporteras på en stolpe, förklarar logistikchefen Maximilian Müller. Ordet "slitgöra" sammanfattade det hela väl, både för personalen och för maskinerna, lägger han till.

En elektrisk motviktstruck för så tunga arbeten? Ingen plats för kompromisser – det var ledordet för de ansvariga.

Det behövdes bevis för att en dieseltruck kunde ersättas med en elektrisk motsvarigheten. På Linde var man inte övertygad, så logistikspecialisten i Aschaffenburg förberedde tillsammans med sin betrodda nätverkspartner Linde MH Rhein-Ruhr GmbH en prototyp av Linde X50 för ett fyra veckor långt fälttest.

X-cellent i alla hänseenden

- Vi visste självklart precis vilka särskilda krav som ställdes i branschen, och för oss var en sak klar – om kunden ska bli övertygad om att flera ton tunga spolar ska kunna transporteras med en elektrisk motviktstruck så måste det vara en ganska speciell modell, förklarar Frank Bergmann, produktchef för motviktstruckar hos Linde.

X50 transporterar utan problem flera ton tunga spolar hos WDI i Hamm.
Turin Sengül, truckförare hos WDI
Trucken är extremt stark, men arbetar ändå tyst – ingen mer huvudvärk av åtta timmars konstant motorljud.

Turin Sengül, truckförare hos WDI

Elektrifiering på uppgång

För personalen hos WDI räknas inte bara hållbarhet utan framför allt prestanda. Här kommer de kraftfulla synkrona reluktansmotorerna i Linde X50 till sin rätt.

- Köregenskaperna är verkligen något extra och vi har inte märkt några skillnader jämfört med de dieseldrivna truckarna. Inte ens hos oss med alla ramper och lutningar, berättar logistikchefen Müller.

Truckföraren Turin Sengül kan bara instämma.

- Kraften kommer direkt, något som bara funnits hos dieseltruckar med hydrostatisk drivning. Även under arbetsskiften kunde man se att Linde X50 hade ett litet försprång gentemot de förbränningsdrivna.

Många lastpunkter i stället för tankningsplats

Hos WDI anländer upp till 50 lastbilar per dag till anläggningen, och då är maximal tillgänglighet hos truckarna viktigt. Dieseltruckarnas tillgänglighet säkerställs med ett eget tankningsställe.

- Det går förstås på bara några minuter, lägger Müller till. Och vad händer när man behöver ström i stället för fossila bränslen? Inte heller då behöver WDI utföra några balansnummer.

- Vi väljer att se det som en fördel. Idag behöver personalen ibland köra långa sträckor till tankningsstället. Om vi växlar över till el kan vi installera flera decentraliserade laddningsplatser. Och efter de första intrycken av Linde X50 lärde vi oss att mellanladda kort under pauserna så att vi kunde jobba genom alla tre skift. Vid tvåskiftsarbete får vi ihop det helt utan några laddningsstopp, tillägger logistikchefen nöjt.

Maximilian Müller, logistikchef hos WDI
Trots vår inledande skepsis har Linde X50 levererat och visar att det faktiskt är möjligt att ersätta en dieseltruck med en elektrisk motviktstruck helt utan kompromisser.

Maximilian Müller, logistikchef hos WDI

X50 från Linde Material Handling har ett stadigt grepp om de flera ton tunga spolarna hos WDI.

Om företaget

Westfälische Drahtindustrie GmbH WDI, med huvudkontor i Hamm i Nordrhein-Westfalen, är Europas största fristående producent av kvalitetstråd. Detta traditionella företag tillverkar även blankstål, konstruktionsstål, högprestandavajrar, svetstråd, spännstål och mycket mer. Produkterna används inom över 16 000 användningsområden i hela världen – från maskinbyggnation och bilindustrin till energiframställning. WDI har sedan länge haft Linde Material Handling som sin partner inom intralogistik. Truckarna i Hamm utgörs av bland annat 36 motviktstruckar och en lagertruck.