Linde E160 övertygar Liebherr vid fälttestning
Oslagbar manövrering – garanterat utsläppsfri
E-mobilitet blir allt viktigare. Med din hjälp kan bullernivåerna i fabrikshallen sänkas, och produktionen blir som helhet hållbarare. I samband med strävan att elektrifiera samtliga transportfordon insåg Liebherrs specialister snabbt att även den största Linde-modellen som användes, H160, kunde ersättas av en eldriven variant.
Ett unikum i arbete E160 hos Liebherr minskar CO2-utsläppen med 16,5 ton per år. Den nya trucken genomgick inom kort ett flera veckor långt produktivt test i industrimiljö. ”Vår fälttestning bestod av två delar”, berättar logistikplaneraren René Drägert. I den första fasen skulle en modell med traditionella bly-syrabatterier sättas på prov.
”E160 användes i tvåskiftsdrift. Det innebar inte att trucken kördes oavbrutet, men även efter över tio timmar hade inte bly-syrabatterierna tömts. Utifrån detta så bedömde vi att modellen helt och hållet uppfyllde våra krav”, säger Drägert. Därefter testades en truckversion med litiumjonbatterier.

Liebherrs team kunde inte få nog av E160
Transportteamledaren René Splettstößer var full av entusiasm över E160 med litiumjonbatterier: ”En enda batteriladdning räckte till även när trucken arbetade från 5:00 till 22:00, och tiden däremellan var tillräcklig för att ladda den full igen.” Om det inte räckte så var E160 dessutom betydligt tystare än sin dieselkollega.
Men ännu viktigare är att inget sot och inga avgaser uppstår under användningen. Splettstößer fortsätter: ”Medarbetarna i hallen märkte tydligt frånvaron av avgaser vid passering som något mycket positivt.”
Medarbetarnas synpunkter upplyste teamledaren om följande: ”Många var reflexmässigt emot e-mobilitet som koncept, men efter tre till fem dagar var det tydligt att förarna inte ville byta tillbaka till den gamla trucken.”
Detta intryck bekräftas av truckföraren Gerd Prief, som kunde testa E160 på längden och bredden under ett antal veckor: ”Förarhytten är väldigt överskådligt och klimatet mycket behagligt. Allting i tekniken kan finregleras på ett bra sätt vid lyftning och sänkning.” Hans utlåtande efter testningen sammanfattar: ”Jag skulle se fram emot om E160 kunde bli vår nya standardtruck.”

Liebherr-MCCtec Rostock GmbH
Liebherr är en ledande tillverkare inom maritim materialhanteringsteknik. Portföljen består framför allt av mobila hamnkranar, fartygskranar och offshorekranar med lyftförmåga upp till 5 000 ton. Produktionen sker sedan 2005 i anläggningen precis vid vattnet. Kranproducenten har också sedan dess förlitat sig på truckar från Linde för att kontinuerligt försörja produktionen med delar på anläggningen som tar upp 450 000 kvadratmeter.