NORA Center Wolfsburg
NORA Center kan lita på litiumjon

NORA Center Wolfsburg

NORA Center i Wolfsburg har åtagit sig att snabbt leverera originaldelar från Volkswagen Group och andra varumärken. Den interna logistiken spelar en viktig roll för att möta kravet på snabba leveranser till kunderna. Här är Lindes elektriska motviktstruckar nyckelspelare som dagligen visar sitt värde i kampen mot tiden. Den kontinuerliga användningen är dock på bekostnad av blysyrabatteriet. Därför beslutade de ansvariga på NORA Center att investera i en litiumjontruck. Under fyra månaders tid har trucken övertygat.

Kraftig tillväxt för anläggningen

Ordet ”NORA” står för ”Icke-organisatoriska rabatterade kunder”. Begreppet skapades av VW Group och beskriver distributionen av originaldelar till verkstäder som inte tillhör VW-organisationen. Anläggningen i Wolfsburg är idag en av världens största NORA-center. Och de fortsätter växa. Lagret i södra Wolfsburg, som idag har drygt 270 anställda, närmar sig sin kapacitetsgräns.

Elektrisk motviktstruck från Linde

Elektrisk motviktstruck från Linde i NORA Centers lager.

Originaldelar till låga kostnader

I företagets lager, som täcker 24 000 kvadratmeter, hanteras dagligen nästan 50 000 olika originaldelar från VW Group. Leveransgraden av order för varumärkena VW, AUDI, SEAT och SKODA är 98 procent. Det är däremot vanligtvis inte klart på morgonen vilka order som kommer in på eftermiddagen. Resultatet blir väldigt begränsad tid för orderhantering. Utöver ordervolymen som är svår att förutspå finns det också en stor mängd artiklar – från den lilla skruven till den fyra meter långa passagerarsidan för bilar. I anläggningen lagerhålls hela 435 000 delar.

nora_order-picker_logistics_42

Logistiskt mästerverk

För att hålla krävande deadlines måste den interna logistiken, inkommande varor, lagerhantering, orderplockning, förpackning och lastning av truckar fungera smidigt. Reservdelarna lagras i totalt tre hallar. Åtta Lindetruckar ansvarar för ett smidigt materialflöde mellan hallarna.

Truckflottan består av sex Linde E16 P och E20 PHL elektriska motviktstruckar, samt två Linde V08 och V10 plocktruckar. De fyrhjuliga elektriska motviktstruckarna har utrustats med RedSpots, ett system som varnar optiskt i färdriktningen, samt gaffelspridning, LED-ljus, luftfjädrande förarstolar och helt kapslade hytter. Motviktstruckarna ansvarar för lastning och lossning, interna logistiken och pallhantering. Plocktruckarna ansvarar för plock och lastning av reservdelar upp till det tredje hyllplanet i ställagen.

Varje dag levereras reservdelar till drygt 2 000 kunder vilket innebär hantering av cirka 250 pallar. Gods tas emot via ett flertal ramper som finns i en lastzon mellan lagerhallarna. Därifrån transporterar motviktstruckarna gods till respektive lager. Mestadels ankommer gods i burar eller pallar och lagras på tre hyllplan upp till fem meter höga.

Vi har varit väldigt nöjda med Lindes truckar i många år. De är extremt pålitliga, kräver minimalt underhåll och är enkla att använda tack vare dubbelpedalsystemet.

Frank Wieland, logistics director

Tillgänglighet är avgörande

Kraven på truckarnas tillgänglighet är höga. I vissa fall används de från halv sex på morgonen till lunchen vid 12 då de bara laddas under 30 minuter, för att sedan användas igen fram till halv åtta på kvällen. Oavbrutet.

– På det här sättet uppnår vi önskat resultat. Men batterierna är normalt slut efter fem år, förklarar Frank Wieland. Dessutom kräver blysyrabatterierna en viss mängd underhåll, även om batterierna inte byts ut i NORA Center.

Lindes elektriska motviktstruckar på NORA Center Wolfsburg
Lindes elektriska motviktstruckar på NORA Center Wolfsburg
Lindes elektriska motviktstruckar på NORA Center Wolfsburg
Lindes elektriska motviktstruckar på NORA Center Wolfsburg
Lindes elektriska motviktstruckar på NORA Center Wolfsburg
Lindes elektriska motviktstruckar på NORA Center Wolfsburg

Litiumjontekniken ger ökad tillgänglighet

Frank Wieland and Bastian Grohmann

Frank Wieland and Bastian Grohmann

Med blysyrabatteriernas nackdelar i åtanke, togs beslutet att beställa en elektrisk motviktstruck med litiumjonbatteri från Linde när de besökte World of Material Handling i maj 2016.

– För oss är trucken inte minst ett pilotprojekt. Erfarenheten vi får under kommande två år ger oss en bra grund för framtida beslut, förklarar Wieland. Han och hans kollega Bastian Grohmann, Deputy Head of Logistics, ser främst den nya tekniken som en möjlighet till ökad tillgänglighet för truckarna.

Först var jag skeptisk till truckens tillförlitlighet. Men nu är jag helt övertygad om tekniken. Vi har ännu inte haft ett enda fel, och för våra medarbetare är den nya tekniken väldigt lätt att använda.

Hög tillgänglighet och ökad effektivitet

Lindes elektriska motviktstruck E16 P med litumjonbatteri används för interna godstransporter. För här finns möjligheten att snabbladda.

Elektrisk motviktstruck från Linde används utomhus.

Elektrisk motviktstruck från Linde används utomhus.

– Först var jag skeptisk till truckens tillförlitlighet. Men nu är jag helt övertygad om tekniken. Vi har ännu inte haft ett enda fel, och för våra medarbetare är den nya tekniken väldigt lätt att använda, säger Frank Wieland, head of logistics.

Säkerheten är ytterligare en fördel med litiumjontekniken. Medan underhåll av blysyrabatterier kan resultera i skador från läckande batterisyra och gaser samt från felaktigt batteribyte, eliminerar de underhållsfria litiumjonbatterierna dessa faror.

Litiumjontruckar ett klokt alternativ

Efter fyra månaders användning vill Wieland inte göra sig av med den nya logistikassistenten. Hans slutsats:

– Vi är övertygade om den nya tekniken. Snabbladdning fungerar utmärkt och att batteriet är underhållsfritt och ger konstant effekt ökar produktiviteten. När vi bekräftat den betydligt längre livslängden jämfört med blysyra, säger nuläget att NORA Center i framtiden kommer förlita sig helt på litiumjonteknik för truckarna.

NORA Center Wolfsburg

NORA Center Wolfsburg är en del av Wolfsburg Hotz och Heitmann Group. Företaget förser bland annat oberoende verkstäder och lackeringsföretag i Tyskland och EEA med ett komplett utbud av reservdelar från Volkswagen, Audi, SEAT, SKODA och Volkswagen Commercial Vehicles. Kundbasen består av drygt 11 000 företag. Tack vare närheten till återförsäljaren Wolfsburg Group erbjuder NORA också originaldelar från Honda, KIA, Mitsubishi och Daihatsu. Exklusiva begagnade delar finns också tillgängliga i anläggningen. Dessa genomgår strikta kontroller inom funktionalitet och kvalitet innan de lämnar lagret.