Lindes truck vinner prestigefylld designtävling

16 nov. 2018

Linde Material Handlings banbrytande motviktstruck Roadster har utsetts till vinnare i den prestigefyllda designtävlingen German Design Awards.

Det unika Roadsterkonceptet har gjort succé sedan Linde Material Handling lanserade det 2016 och nu har framgångarna även nått designvärlden. Konceptet innebär att trucken helt saknar A-stolpar vilket möjliggörs av konstruktionen med överliggande tiltcylindrar som absorberar de belastningar som uppstår vid körning. Linde Roadster är utrustad med ett panoramatak i pansarglas vilket ger truckföraren en oslagbar sikt. Detta förenklar förarens arbete men ökar framförallt säkerheten markant.

Tack vare detta utsåg juryn i den prestigefyllda tävlingen Germany Design Awards Linde Roadster till vinnare i kategorin ”Utility Vehicles”. Juryn, bestående av internationella experter från affärs-, forskning och designvärlden, har från 5 400 bidrag korat vinnarna i tävlingen. German Design Award instiftades 2012 och är idag en av de mest ansedda designtävlingarna i världen.

- Vi är mycket glada över att få motta detta hedervärda pris, säger Christophe Lautray, CFO på Linde Material Handling. Det visar att vi gör helt rätt i att utmana konventionella produkter och förhållningssätt för att skapa ökat värde för våra kunder i deras materialhantering.

För Linde Roadster är detta den andra prestigefyllda utmärkelsen i år, i januari tog truckmodellen hem det franska intrustridesignpriset ”Observeur du design 2018”.