Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.

Hur Lindes teknologi möjliggör automatisering även i breda gångar

Projekt med bred effekt
Den självkörande skjutstativtrucken R-MATIC hos FIEGE.

Automationstemat har i åratal varit vardag hos FIEGE, en av Europas ledande företag inom kontraktlogistik. Nu inledde den ytterligare ett innovationsprojekt tillsammans med Linde. Automatiserad in- och utlagring med en självgående skjutstativtruck i gången. Ett besök på pilotanläggningen i tyska Worms, Rheinland-Pfalz.

Konstant tillgänglig personal, orderflöde och oändliga ytor för transport på golvnivå – så skulle en perfekt värld se ut för verksamheter inom kontraktslogistik. Men på FIEGE i Worms är man realistisk. ”Förmodligen är det inte annorlunda för oss än för andra kontraktslogistiker”, säger Jens Ritscher, Head of Projects på filialen IDC. ”Det är vare sig gott om kvalificerad yrkeskraft eller möjligt att exakt förutsäga intensiteten på materialflödet.” I Worms handlar det i huvudsak om distribution av elverktyg – på gigantiska 80 000 kvadratmeter logistikyta.

Processerna måste flyta på, oavsett uppdragsläge

”I vår bransch måste vi hantera extrema svängningar beroende på säsong. När det är som mest att göra hanterar vi 10 000 paket och 4 500 europapallar per dag”, förklarar Jens Ritscher.

Just de senaste åren, säger logistikexperten, har uppdragsvolymerna – tillsammans med anläggningen – växt successivt. Varutransporten sker dessutom delvis på 12 meters höjd, vilket är allt annat än lätt. Särskilt för tillfällig arbetskraft som förstärker teamet under högsäsong. ”Det är självklart aldrig tal om att kompromissa med säkerheten, vare sig för oss eller våra kunder”, understryker Ritscher.

Högplocklager – högt, brett och intensivt

På FIEGE började man leta efter tekniska lösningar som skulle vara enkla att implementera för det ambitiösa automationsprojektet. ”Ambitiöst framför allt eftersom vi hade att göra med en befintlig hyllanläggning med standardhyllbredder, som vi inte vill ändra. Men också för att vi inte rörde oss i smalgångar, utan i breda gångar på de höjder som nämnts. Det pågår även tät manuell trucktrafik i lagret”, sammanfattar Jens Ritscher de huvudsakliga utmaningarna. Efter en intensiv jämförelse av leverantören föll valet på Linde MH. Det starkaste argumentet var den långa erfarenhet som Linde har vad gäller självkörande skjutstativtruckar.

Jens Ritscher, Head of Projects, FIEGE:s filial IDC; Jakob Stoffel, systemexpert automation Suffel Fördertechnik; Jens Veltel, Senior Consultant FIEGE Engineering

Redan efter tre veckor gick de första transporterna

Jakob Stoffel, systemexpert automation vid Linde MH:s nätverkspartner Suffel Fördertechnik förklarar: ”I motsats till den redan svaga konkurrensen i denna sektor är våra maskiner redan i andra modellgenerationen, så att FIEGE tjänar på erfarenheten från våra tidigare kundprojekt.” Och FIEGE:s logistiker Jens Ritscher säger: ”Redan tre veckor efter projektstart har R-MATIC utfört de första transporterna – inte i en separat testmiljö, utan under skarpa förhållanden.”

Konturnavigation (SLAM) gör ingrepp i infrastrukturen överflödiga

Innan driftsättningen hade teamet från Linde MH skapat en digital mappning av lagermiljön, så att trucken sedan kunde orientera sig självständigt i hallen. En stor fördel: Denna så kallade konturnavigation (SLAM) kräver ingen modifiering eller utökning av befintlig infrastruktur.

R-MATIC använder en autokalibrerande 3D-kamera för att exakt detektera pallmåtten. Det möjliggör en i princip exakt placering och plockning, även på de högre hyllplanen. ”Allt som görs på mer än sex, sju meters höjd kräver extremt erfaren personal. Det som imponerar på oss är framför allt hur avslappnat trucken från Linde arbetar”, säger Jens Ritscher. För ytterligare säkerhet vid arbeten på hög höjd står bland annat det integrerade assistanssystemet Dynamic Mast Control, som automatiskt utjämnar mastsvängningar.

Men folk behöver inte vara oroliga – det handlar så klart inte om att ersätta mänsklig arbetskraft, utan att om att kompensera för bristen på kunnig arbetskraft och att avlasta kollegorna.

Även i blandad trucktrafik är de extremt säkra

I de gott och väl tre meter breda hyllgångarna är det alltid folk på väg med transporter – och därmed korsar de också R-MATIC:s rutter. Här använder sig Linde av en intelligent kombination av olika system, som BlueSpot™, säkerhetslaser i fothöjd samt en 2D-laserridå. ”Om dessa känner av ett hinder saktar maskinen ner och stannar", förklarar automationsexperten Jakob Stoffel. Dessutom, tillägger FIEGE:s logistiker Jens Ritscher, har man noga förberett teamet på plats i interaktion med den självkörande trucken. ”Men folk behöver inte vara oroliga – det handlar så klart inte om att ersätta mänsklig arbetskraft, utan att om att kompensera för bristen på kunnig arbetskraft och att avlasta kollegorna.”

Andra anläggningar tjänar på automatisering

De första erfarenheterna av pilotprojektet, inom vilket även en Linde L-MATIC kommer till användning, analyseras och utvärderas på FIEGE. En observation är till exempel att de båda maskinerna utför in- och utlagringsuppgiften något långsammare än de mänskliga medarbetarna, men med fullständig kontinuitet. Jens Veltel, Senior Consultant på FIEGE Engineering, säger: ”Vårt mål är att hitta modulära automationslösningar för FIEGE:s värld. Den kommande tiden ska vi därför framför allt observera hur maskinerna presterar under full last samt på längre transportsträckor på plan mark. Allt det ger oss information om hur vi kan arbeta med automation på bred front.”

till vänster: Jens Veltel, Senior Consultant på FIEGE Engineering, till höger: Jens Ritscher, Head of Projects FIEGE

FIEGE Gruppe

FIEGE Gruppe, med säte i Greven i Nordrhein-Westphalen, räknas bland Europas ledande logistikleverantörer. Familjeföretaget i femte generationen har över 20 000 medarbetare på mer än 150 orter. På filialen i Worms, IDC, som hör till affärsområdet Industry & Tires, utför FIEGE logistiska processer för en stor elektroniktillverkare på 80 000 kvadratmeter lageryta.