Linde Material Handling satsar inom korttid och begagnade truckar

29 aug. 2022

Linde Material Handling stärker sin organisation ytterligare inom affärsområdena korttid och begagnat. Daniel Lindholm nyrekryteras som ansvarig för korttid och e-commerce, vilket gör att Lars Augustsson kan fokusera fullt ut på att ta ytterligare mark inom Begagnat.

– Tillsammans kommer Daniel, Lars och alla engagerade medarbetare att göra oss ännu mer framgångsrika inom korttid och begagnat, säger Karl Serneberg, Sverigechef för Linde.

Lars Augustsson har under lång tid lett både korttid och begagnat. Med sin långa kunskap och erfarenhet har han satt Linde i förarsätet inom dessa områden. När han nu får Daniel Lindholm som vapendragare kan han ägna sig helt åt utvecklingen inom begagnat.

Vi märker att efterfrågan ökar inom korttid och begagnat.

- För att möta marknadens behov och bli ännu bättre som leverantör och samarbetspartner renordlar vi vår organisation och får ett ännu starkare lag. Vi har även rekryterat nya medarbetare inom korttid i Region Mitt, Göteborg och Malmö, säger Karl Serneberg.

Daniel Lindholm kommer närmast från Volvo Constrution Equipment där han har arbetat med ”Service & Solutions”, vilket tangerar det ansvar han får som chef för korttid på Linde.

Daniel Lindholm är ny chef inom korttid och eCommerce på Linde.

– På Linde kommer jag att jobba mer hands-on inom dessa områden. Jag är oerhört laddad, det känns inpirerande att jobba med tjänster i praktiken och lyfta Lindes korttidsaffär, säger Daniel.

Under tio år har Linde mer än fördubblat korttidsflottan till cirka 2 400 truckar. Den växer hela tiden och uthyrningsgraden är hög.

– Korttid är en perfekt lösning vid tillfälliga behov och peaker, till exempel Black Friday. Kortidstruckar överbryggar också vid köp av nya truckar, där vi och övriga branschen just nu tvingas leva med långa leveranstider. Med en korttidstruck för kunden en omedelbar lösning i väntan på den nya trucken. Därmed kan vi leverera både flexbilitet och kundnöjdhet, säger Karl Serneberg.

Med hjälp av Linde e-commerce och webbshop ska det bli lättare att boka korttidstruck

– E-commerce är på väg att utvecklas. Det innehåller bland annat en webbshop som lanserades tidigare under 2022. Webbshopen blir motorn inom e-commerce och korttid är ett av flera områden. Vi ska digitalisera både processer och beställning för att underlätta får våra kunder att till exempel förboka en kortidstruck.

Lars Augustsson är begagnatchef på Linde.

Även inom begagnat har Linde länge varit en professionell och pålitlig partner. Lars Augustsson har varit med ändå sedan satsnsingen på Begagnat inleddes på allvar hösten 2010 då Begagnat Center invigdes i Örebro.

Kraven på begagnade truckar ökar

– Kraven på begagnat har ökat. Kunderna är mer pålästa nu och ställer frågor kring återvinning av material, garantid och serviceavtal. Vi har också fler återkommande kunder, eftersom de flesta har fått upp ögonen för att begagnat kan vara det bästa alternativet. Om en viss typ av truck bara rullar tre timmar i veckan är det oftast mer kostnadseffektivt att hyra en begagnad truck än att köpa en ny, säger Lars och fortsätter:

– Vi tittar på behov av drifttimar per vecka när vi föreslår vad kunden ska satsa på. Vi föordar aldrig överköp, det vill säga att kunden satsar kapitalet på en truck som det egentligen inte finns behov för.

Miljö, återvinning och livscykelkotnad står i fokus inom Lindes begagnataffär.

– Vi ligger i fronten vad gäller miljöteknik ock miljö överhuvudtaget inom Linde. Begagnat ingår i kretsloppet. Alla batterier återvinns och vi har miljömål för till exempel spillolja och batterivatten. Kolsyreistvättning och induktionsvärmare som knackar ut bucklor är andra exempel på vårt miljötänk. Och innan en truck är slut tar vi hand om alla delar som kan användas.

Sedan 2010 renoveras alla begagnattruckar på samma sätt. Teknikutvecklingen och allt modernare utrustning har gjort att renoveringstiden har minskat med bibehållen kvalitet.

– Idag renoverar vi en truck på 22 - 80 timmar beroende på modell, förklarar Lars.

Framtiden – hur se den ut inom begagnat?

- Det kommer att bli mer fokus på truckarnas livslängd och begagnade truckar blir mer attraktiva att renovera. Kunderna frågar om det finns eltruckar som alternativ, eftersom mycket går mot eldrift och automation.

Våra begagnade truckar är som nya. Begagnat är så bra att en kund sa ”det var ingen ny truck jag beställde.”

Att begagnat är ett naturligt inslag i en flotta är det ingen tvekan om. Och att det är lika säkert att köpa en begagnad truck som en ny från Linde.