Nya truckmodeller för trånga utrymmen

27 nov. 2018

Linde Material Handling utökar nu sortimentet av låglyftare och staplare. Med en chassibredd på endast 720 millimeter är nyheterna smalare än en EUR-pall, vilket säkerställer effektiv och säker användning även i trånga utrymmen.

- Utrymme är hårdvaluta inom logistikvärlden. Oavsett om det handlar om lossning eller lastning, lagring eller hämtning av pallar, så försvårar det begränsade utrymmet och trånga gångarna hanteringen samtidigt som risken för olyckor ökar. Ju kompaktare utrustning som används, desto enklare är det att manövrera, säger Touffik Oussou, Product Manager Warehouse Trucks på Linde Material Handling.

Nyheterna T25 och T30 är kompakta och robusta låglyftare anpassade för kortare godstransporter med gående förare. För längre transportsträckor lanseras T20 AP och T25 AP med fällbar plattform. Alla fyra modeller har 2–3 tons lyftkapacitet. Samtidigt lanseras staplaren D10 för gående förare, och D10 AP med plattform,
båda med ett tons lyftkapacitet.

Samtliga modeller är smalare än en EUR-pall vilket gör att de är enkla att köra exempelvis i butiker eller ombord på lastbilar. Truckarnas bredd gör arbetet enklare, säkrare och mer produktivt. Förutom en ovanligt kompakt design finns truckarna tillgängliga med ett stort utbud av tillval vilket ytterligare ökar effektiviteten.

- Vårt utbud av tillval ger våra kunder möjligheten att skräddarsy truckarna efter deras specifika behov, säger Toufik Oussou.

Genomtänkt utrustning

Nyheterna är utrustade med en rad olika broms- och säkerhetssystem såväl som nödstopp för att skydda föraren från olika typer av skador. En väl beprövad funktion som återfinns är den långa styrarmen som säkerställer ett tillräckligt avstånd mellan gående förare och truck. Alla körfunktioner är ergonomiskt placerade för att kunna användas med både höger och vänster hand. Modellerna med plattform har även ett smart sidoskydd som skyddar föraren.

Bland tillvalen finns bland annat krypkörningsknapp, laststöd, fleet managementsystemet Connect och varningsanordningen Linde BlueSpot.