Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.

Nya funktioner optimerar logistiktågen

30 jan. 2022

Att använda sig av logistiktåg är särskilt fördelaktigt där stora mängder gods ska transporteras över långa avstånd. Med nya vagnserien och ett nytt molnbaserat styrsystem gör Linde Material Handling interna godstransporter ännu mer säkra och flexibla.

Att samla materialtransporten med tåg är både en mer ekonomisk och hållbar lösning än att göra enskilda transporter. Ytterligare fördelar man ser med logistiktåg är minskningen av den interna trafikvolymen och den tillhörande lägre olyckspotentialen, i kombination med bättre förutsättningar att kunna planera processen.

Ny vagnserie ger nya möjligheter

Den nya vagnserien för Lindes logistiktåg LT-C, LT-B och LT-BM har förbättrade ramfunktioner som ökar säkerheten och flexibiliteten.

En annan nyhet är den innovativa och patenterade lyftprofilen för B- och BM-ramen. Det möjliggör inte bara transport av en mängd olika rullställ och vagnar, utan även lyft av pallar - om de har placerats med exempelvis en pallvagn. Det rörliga mittstödet som tillval, som kan även flyttas fritt mot färdriktningen, gör så att föraren kan använda flera olika containerstorlekar i samma släp.

Patenterade säkerhetslösningar

En av de nya framstående funktionerna med Lindes C-ram är lösningen för att stabilisera gafflarna. Denna funktion säkerställer att gafflarna håller sig raka, även under högsta möjliga belastning. Vilket säkerställer en säker transport av lasten. Utmatningsfunktionen är en annan användbar funktion; när föraren släpper låset med fotpedalen skjuts lasten bort från gafflarna, vilket gör det lättare att dra ut lasthållarna ur släpet.

Alla rammodeller är dessutom utrustade med en mekanisk låsfunktion. Så fort en trailer placeras i ramen så stängs låset automatiskt. När föraren sedan stiger in i tåget lyfts ramarna automatiskt, när hen sedan lämnar förarplattformen sänks lasten. Vid rörelse är även sänkning av ramarna omöjlig.

Vid utomhusbruk kan även ramarna förses med väderskydd, för att skydda tågets last. Den mekaniska fyrhjulsstyrningen säkerställer hjulens spårning. Det standardiserade gränssnittet gör även så att vagnarna kan hantera både halv- och helautomatiska processer.

Alltid på rätt spår med molnbaserat styrsystem

Att kunna planera och organisera rutter för godstransporten är en förutsättning för att kunna effektivisera arbetet. Det minskar även tidsförlust och eventuella fel. Med det nya monbaserade styrsystemet tas all relevant information om transporten från ERP- eller WMS-system emot. Från denna information genereras optimala rutter som visas på en stor pekskärm. Denna process föregås av konfigurationen av logistiktåget, ramvagnarna, stoppen, rutter och rapporter med hjälp av en programvara. Via instrumentpanelen har lageransvariga tydlig överblick över hela applikationen och kan trigga nyckeltal och rapporter för att ytterligare optimera dess användning.