Linde Material Handling når EcoVadis Platinumnivå

12 mars 2024

Linde Material Handling är stolta över att ha tilldelats betyget Platinum av den oberoende granskningsorganisationen EcoVadis. Denna utmärkelse rankar företaget bland de högsta procenten av de företag som granskats.

Hållbarhet och företagsansvar har länge varit en integrerad del av Lindes företagsfilosofi. Företaget har aktivt främjat dessa värderingar vilket gör detta betyg av ansvarsfulla förhållningssätt till resurser, anställda och kunder ännu mer betydelsefullt.

EcoVadis utvärderar årligen företag globalt i kategorierna miljö, arbetsrätt och mänskliga rättigheter, etik samt hållbara värdekedjor. Linde utmärkte sig i alla fyra kategorier.

– Att uppnå certifieringen Platinum är inte bara en ära, det bekräftar också vår position som en stark, pålitlig och hållbar partner inom branschen, säger Jacob Sjöstrand, Sverigechef på Linde Material Handling.

För Linde är hållbarhet ett omfattande ansvar som sträcker sig över flera områden. Dels fokuserar företaget på utvecklingen av miljövänliga och säkra produkter. Det innefattar även initiativ för att hjälpa kunder att minska sin energiförbrukning och sänka sina utsläppsnivåer, samtidigt som höga standarder för arbetsmiljön upprätthålls genom effektiv materialhantering.

För att fastställa miljöpåverkan av truckar under hela deras livscykel har analyser genomförts genomförts av kontroll- och certifieringsorganet TÜV. Truckar som återvänder från leasing- och hyrverksamhet renoveras och får ett andra liv i flottan för begagnade truckar. Förra året gick Linde även in i ett partnerskap för att säkerställa miljövänlig återvinning av litiumjonbatterier. Vidare utmanar sig företaget internt genom att sätta ambitiösa mål för miljövänlig produktion och säkerhet på arbetsplatsen.

– Vi arbetar ständigt för att harmonisera våra affärsprocesser med våra hållbarhetsmål, och det är denna integration som driver vår framgång. Rankingen är en hyllning till vårt teams ihärdiga arbete och vår strävan efter att ständigt förbättra och sätta nya standarder inom branschen för en mer hållbar framtid, säger Jacob Sjöstrand.

De betyg och certifieringar som utfärdas av EcoVadis, såsom Brons, Silver, Guld och Platinum, reflekterar företagets prestation och engagemang inom dessa hållbarhetsområden. Att uppnå en platinacertifiering, som är den högsta nivån, indikerar att ett företag presterar exceptionellt bra och placerar sig i den övre procentdelen av alla företag som bedömts av EcoVadis.