Linde Material Handling elektrifierar sina tyngsta truckar

27 juni 2022

Hela tolv modeller totalt ingår nu i Linde Material Handlings nya sortiment av elektriskt drivna truckar för tung last från 10 till 18 ton. Elektrifieringen av den största truckserien innebär att Lindes hela portfölj av motviktstruckar med lastkapacitet från 1,4 till 18 ton nu finns tillgänglig med de vanligaste typerna av energiteknik.

Med lastkapaciteter från 10 – 18 ton och olika lastcenter är nya Linde E100 – E180 ett särskilt intressant alternativ för företag verksamma inom trä-, stål- och byggindustrin samt inom dryckesbranschen.

- Med nya Linde E100 – E180 kan vi äntligen erbjuda ett alternativ med noll utsläpp, tyst drift, hög servicevänlighet, flexibilitet och smidighet, även på våra tyngsta truckar, säger Magnus Svensson, Product Manager för segmentet stortruckar på Linde.

Möjlighet att byta truckens batteriteknik när som helst

Som vanligt kan man välja energisystem mellan bly-syra och litiumjon. Det speciella med de nya E100 – E180 är dock att det till och med går att byta batteriteknik när som helst, helt utan att behöva byta hårdvara. Ett helt unikt erbjudande för just dessa truckar.

Innovativt drivkoncept

Ett särskilt innovativt drivkoncept med fyra motorer, två för det vänstra och två för det högra hjulet, ger trucken den nödvändiga kraften för att kunna transportera de tunga lasterna – helt elektrifierat. Detta gör det möjligt för den mest kraftfulla modellen, Linde E180/900 med 18 tons lastkapacitet och ett lastcentrum på 900 millimeter, att nå en körhastighet på 20 km/h på bara tio sekunder, även när den är fullt lastad.

- Utvecklingen av det speciella drivkonceptet för de tunga eltruckarna är framtaget tack vare över femtio års erfarenhet, säger Magnus Svensson. Användningen av beprövad teknik garanterar hög driftsäkerhet – vilket är en särskilt viktig egenskap för våra kunder.

Truckens konstruktion med dubbel drivning, dubbel lyfthydraulik och två batterier ger en truck med låg tyngdpunkt och marknadens bästa sikt bakåt. Hytten har god komfort och är frikopplad från chassiet genom gummiupphängning. Med ett pansarglastak, stora fönster i sidodörrarna, frontskärmen samt bakrutorna får truckföraren bästa möjliga sikt och därmed säkerhet under drift. Som tillval är förarsätet vridbart 17 grader och har ett armstöd som avlastar vid exempelvis backning. Säkerhetsbältet Linde Orange Belt har en funktion för övervakning av bälteslåset, vilket hjälper till att se till att säkerhetsbältet alltid används. För att göra det möjligt att anpassa batterisystemet till olika tillämpningskrav finns det olika versioner av batteri och laddare.

Den elektriska trucken Linde E100 - E180 lastar tungt gods.