Linde Material Handling automatiserar Aditro Logistics nya lager

25 okt. 2021

Aditro Logistics satsar stort med en ny lageranläggning i Skillingaryd, dit Linde levererar automatiserade truckar som tar såväl Aditro Logistics som Linde ett steg in i framtiden.

– Affären är ett genombrott inom automationsområdet för Linde Material Handling i Norden. Aditro Logistics är den andra största aktören i Sverige inom tredjepartslogistik, och installationen kommer att kunna användas som referenssite för många prospekts. Tillsammans med Aditro Logistics har vi arbetat fram de mest optimala processerna och lösningen är helt anpassad för kundens behov säger Martin Lettby, produktchef inom Automation & Intralogistik på Linde Material Handling AB.

Om Aditro Logistics

Aditro Logistics är ett logtech-bolag verksamt i Norden, med över 250 000 kvadratmeter i egna logistikcenter. Företagets mission är att skapa konkurrenskraftiga logistiklösningar inom 3PL, 4PL, inhouse logistics och bemanning. Bolaget är sedan april 2020 en del av Posti Group.

Projektet omfattar initialt flera automatiserade truckar, både ledstaplare L-Matic HD och skjutstativstruckar R-Matic, Generation 2, som ska hantera helpallsgods i lagret. Robottruckarna är utrustade med en unik reflexfri navigationsteknik – geonavigation, där navigeringen sker med hjälp av lagrets infrastruktur och fasta inredning.

– Det här är en ny resa och en viktig del i vår strategi med standardisering och automatisering inom Aditro Logistics. Därför börjar vi med att implementera lösningen i en del av vårt nya lager, för att känna hur det fungerar och hitta formen för hur vi bäst kan använda dem innan vi utökar till resten av siten och även ser över möjligheter till våra andra anläggningar, säger Niclas Andersson, Standardization Lead på Aditro Logistics AB och fortsätter. – Det var självklart för oss att vända oss till Linde när det gäller automation, då de sedan länge är vår huvudpartner när det gäller manuella truckar. Målet är bland annat att nyttja de automatiska truckarna utanför normal arbetstid för att kunna erbjuda våra kunder attraktiva ledtider mellan inkomna orders och utleverans till kund.

Aditro Logistics har sedan tidigare lageranläggningar i Jönköping, Borås, Arlandastad, Nykvarn samt Kopstad i Norge och är en av de största i Norden när det gäller tredje- och fjärdepartslogistik. Aditro Logistics ägs av finska Posti Group och har över 1 000 anställda. Skillingaryd kommer det i stor utsträckning handla om FMCG, Fast Moving Consumer Gods och tillhörande processer omkring inleverans, utleverans och byggnationer av displayer ut till butiksledet.

Framtidens intralogistik

Karl Serneberg, Sverigechef på Linde Material Handling, är stolt över samarbetet med Aditro Logistics och ser detta som en fördjupning av partnerskapet och en del i ett långsiktigt produktutvecklingsarbete. Kontakten gällande automationsprocesser startade redan i augusti 2018 och gällde då anläggningen i Jönköping. När Aditro Logistics sedan beslutade att satsa på en ny anläggning i Skillingaryd blev det naturligt att börja där.

– Linde är i ett tillväxtskede internationellt och vårt totala erbjudande breddas från att lyfta och flytta saker, till att leverera kompletta lagersystem som klarar allt från att lägga beställningar för att fylla lagret till orderhantering och utleveranser, helt utan mänsklig inblandning. Internationellt ligger Linde långt fram inom automation och för oss i Norden kommer det bli en allt viktigare del i vårt erbjudande. Då Aditro Logistics är en stor och viktig kund för oss, är det extra spännande att de vill vara med och tillsammans ta de här stegen mot det helautomatiserade lagersystemet och framtidens intralogistik.

Aditro Logistics lager i Skillingaryd är under uppförande och beräknas stå färdigt efter nyår. Lindes automatiserade truckar kommer implementeras under våren och tas i drift i juli 2022.

Ledstaplaren Linde L-Matic HD är en av trucktyperna som levereras i automationslösningen hos Aditro Logistics.
Den automatiserade skjutstativtrucken R-Matic är en av modellerna som kommer att levereras till Aditro Logistics.