Kraftfull förstärkning av Linde Material Handlings motviktsfamilj

27 apr. 2022

Nytt tillskott i Linde Material Handlings 12XX plattform gör det nu möjligt att lyfta laster från 3,5 ton upp till 5 ton snabbt och effektivt. Den nya generationen dieseltruck H35 – H50 erbjuder klart förbättrad komfort, sikt och säkerhetssystem.

Damm, lera eller ojämna väglag är inte ett problem – de mest krävande utomhustillämpningar är idealiska för de robusta H35 – H50. Detta säkerställs genom truckarnas markfrigång på 207 mm (H35 – H40) och 250 mm (H45 – H50), en lång hjulbas, slagskydd och däck i en mängd olika utföranden.

Uppdaterad version av en gammal klassiker

Till skillnad från den gamla serien har de nya truckarna ett lastcentrum på 600 mm som standard, vilket säkerställer hög restkapacitet. För H50-modellen finns det också en variant med ett lastcentrum på 500 mm. Serien har också utökats till att omfatta även en modell med 3,5 tons lastkapacitet.

– Vi kan med den nya serien möta våra kunders önskan om ett bredare utbud vad gäller dieseldrivna truckar, säger Magnus Svensson, Product Manager för segmentet Motviktstruckar på Linde Material Handling.

Säkerhetstänk hela vägen

Även förarplatsen har optimerats och är utformad för att ge maximalt stöd för truckföraren. Hytten har ett brett insteg och mjuka handtag för säker i- och urstigning. Tillsammans med den ergonomiska ratten och dubbla pedaler bildar den en samordnad manövrerbarhet och är, liksom den frikopplade masten och axlarna, utformad för att hålla föraren alert och fokuserad under en lång arbetsdag. De asymmetriska mastprofilerna i 12XX-generationen har ny design med avseende på sikt och hyttens stora glasdörrar ger klart förbättrat synfält.

– Att skydda anställda i företagets lokaler har blivit en högsta prioritet i de flesta verksamheter. Många funktioner är därför installerade på Linde H35 – H50 som standard, framhåller Magnus och tar upp exempel som Linde Load Assist, ett elektroniskt övervakningssystem som sänker tilt- och lyfthastigheten beroende på lastens vikt, och Linde Curve Assist, som automatiskt minskar körhastigheten vid kurvtagning.

Vi har genom tester*) kunnat visa att vi ökar hanteringsprestandan vilket gör att vi minskar bränsleförbrukningen för varje arbetscykel.

- Här ser vi förbättringar när det gäller pallens genomströmning per timme, vilket borde lägga till en märkbar minskning av bränslekostnaderna över dagar, månader och år. Vi får en bättre energibalans helt enkelt, förklarar Magnus.
*) TOP Performance test, approved by TÜV Nord.