Guld från EcoVadis för Linde Material Handlings hållbarhetsarbete

13 sep. 2019

Linde Material Handling har fått guldrating av den internationella organisationen EcoVadis för sitt hållbarhetsarbete.

– Det är resultatet av en tydlig hållbarhetsstrategi där vi jobbar på bred front med kvalitet, hälsa, säkerhet och miljö, säger Jessica Borg, QHSE Manager på Linde.

EcoVadis är ett oberoende analysföretag som årligen analyserar och utvärderar företags hållbarhetsarbete. Bedömningen bygger på 21 kriterier inom områdena miljö, arbetsvillkor, affärsetik och inköp. De betygsätter 150 inköpskategorier i 110 länder och metoden bygger på internationella CSR-standarder inklusive Global Reporting Initiative, FN: s Global Compact och ISO 26000.

Linde Material Handling Sverige genomgick sin första EcoVadisvärdering 2017 och nådde direkt silvernivå. Sedan dess har Linde intensifierat sitt hållbarhetsarbete vilket nu belönas med en guldvärdering. Av alla bolag som EcoVadis har värderat tillhör Linde Material Handling de fem bästa procenten i världen. Men den marknadsledande materialhanteringsleverantören nöjer sig inte med det.

– Även om vi har fått guld så finns det områden som vi behöver jobba med för att ta vårt hållbarhetsarbete till nästa nivå och nå våra övergripande mål, säger Jessica Borg. Vi ska bland annat intensifiera vårt säkerhetsarbete för att skapa en säkerhetskultur som gör oss bäst i branschen. Vi kommer även arbeta mer med hållbarhetsfrågor gentemot vårt leverantörsled

Jessica Borg, QHSE Manager på Linde Material Handling