Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.

Uppkopplade truckar med Linde connect

Optimera flottan
Fleet management-systemet Linde connect

Precis som moderna bilar som säger till när spolarvätskan börjar ta slut, när det är dags för service eller att en lampa är trasig, har uppkopplade truckar full koll på sin status och meddelar om något behöver åtgärdas. Och det är bara början på de fördelar uppkopplingen för med sig.

Uppkopplade enheter, Internet of Things och Industri 4.0 har blivit allt vanligare begrepp i vår bransch precis som alla andra, men vad innebär det egentligen och hur påverkar det truckflottan? Enkelt sett är det att olika enheter kommunicerar med varandra och kan styras och läsas av på distans. Det sker exempelvis med hjälp av Bluetooth, WiFi, mobilt bredband eller kabel.

Det kan gälla data om motorn, batteristatus och digitala funktioner såsom olika säkerhetssystem. Allt kan integreras i ett fleet management-system där truckdatan analyseras och diagnostiseras. Sedan kan funktionerna justeras på distans, automatiskt eller manuellt. Kunden, systemet och teknikerna kan enkelt avläsa när det är dags för olika typer av service. På så sätt optimeras truckarnas livscykel, kostnaderna minskar och stillestånd och olyckor kan minimeras – och i bästa fall avvärjas innan de ens har hänt.

– Linde connect är ett system som digitaliserar din truckflotta. Systemet kan appliceras på alla truckar, våra likväl våra konkurrenters. Det har funnits sedan 2014 och är under ständig utveckling. Olika funktioner och möjligheter läggs ständigt till och allt kan anpassas helt efter kundens specifika förutsättningar. Nu under våren släpper vi även de första truckarna, Linde H20-H35, med uppkoppling som standard redan vid leverans, säger Leif Rosenquist, ansvarig för Linde connect support.

Leif Rosenquist, ansvarig för Linde connect support

Leif Rosenquist, ansvarig för Linde connect support

En intelligent truckflotta

Idag finns en rad funktioner inom fleet managementsystemet Linde connect: daglig tillsyn innan start, analys av olycksrisker, information och batteristatus, individuella förarlogga och andra funktioner som hjälper till att spara pengar och undvika skador på förare och truckar. Man kan se vilka truckar som används, av vem, hur mycket och till vad. Det gör det enklare att anpassa och optimera truckflottan. En av de senaste funktionerna är Zone Intelligence som automatiskt sänker truckarnas hastighet i riskfyllda zoner vilket ökar säkerheten för både människor, truckar och infrastruktur. Du väljer själv var Zone Intelligence ska agera – exempelvis vid farliga korsningar, passager där det rör sig många gående eller vid körning genom portar.

– En stor del av vårt erbjudande är rental, att vi leasar ut truckarna till kunderna. Uppkopplingen ger oss full kontroll på varje trucks status och användande. Och eftersom kunden ofta betalar utifrån användandet kan vi löpande stämma av och optimera truckflottan för det aktuella behovet. Då vi även har ett serviceansvar för truckarna, underlättar uppkopplingen underhållet och minskar risken för stillestånd. När en tekniker åker ut för att serva eller reparera en truck vet den redan innan vad som behövs och kan ha med sig rätt delar, säger Leif och fortsätter. En annan fördel med connect är att i många fall är det olika chaufförer som lastar och lossar med truckarna, genom att ge dem olika inloggningskoder kan man alltid se vem som gjort vad. Exempelvis om en truck har krockats eller på något sätt skadats.

Som alla förstår finns det många fördelar med att koppla upp truckarna. Och som Leif påpekar så är systemet fortfarande bara i sin linda.

– Jämför med de smarta telefonernas intåg, hur funktionerna fullständigt exploderat vart efter användandet stigit, och att vi idag använder dem på ett helt annat sätt än vi kanske trodde från början. Möjligheterna med Internet of Things och uppkopplade system är oändliga. Det vi vet är att det finns oerhört många möjligheter och mycket nytta redan idag, men vad som kan bli möjligt och hur vi kommer att använda det framöver, kan vi bara gissa oss till.