Litiumjonexpert Nicklas Jander från Linde Material Handling
Litiumjonbatterier driver utvecklingen

Miljösmart energisystem

Litiumjonbatterierna blir allt vanligare, idag är de självklara i allt från mobiltelefoner till elbilar. Och även i truckar tar de allt större mark. Då inte enbart som uppgradering av bly-syrabatterier, utan även som ett konkurrenskraftigt alternativ till dieseltruckar.

Nicklas Jander, Product Manager på Linde förklarar litiumjonbatteriernas fördelar.

Utvecklingen går ju ständigt framåt, effektivare batterier, hydraulik, mekanik och elektronik tillsammans gör att el idag närmar sig diesel med stormsteg prestandamässigt.

Vad är då som gör litiumjonbatterierna så mycket bättre än de traditionella bly-syrabatterierna?

På det hela taget är litiumjon bättre på alla punkter. Lättare och snabbare att ladda, helt underhållsfritt samt mer energieffektivt än traditionella batterier. Och dess jämna prestanda, att de fungerar lika bra och ger samma kraft under hela urladdningscykeln. Den enda egentliga haken är den högre investeringskostnaden som kompenseras av de minskade driftkostnaderna, samt såklart de överlägsna miljömässiga fördelarna som tillsammans gör att det idag är en värdig konkurrent till diesel.

Hur fungerar egentligen laddningen?

– Till skillnad mot bly-syrabatterier kan man mellanladda eller pausladda utan att batteriet tar skada. En full laddning kan gå så fort som på en timme tack vare de kraftfulla laddarna och batteriernas förutsättningar. Det krävs inga speciella laddningsrum, inga gaser avges och ingen skötsel behövs. Batterierna behöver exempelvis inte vattnas. Det enda man egentligen ska passa sig för är att ladda ur batteriet helt, då kan batteriets prestanda försämras.

Hur länge håller ett litiumjonbatteri?

– Ett litiumjonbatteri har en beräknad livslängd på 2 500 laddcykler med 80 procents restkapacitet. Det kan ställas mot ett blysyrabatteri som OM det laddas korrekt och sköts rätt klarar ungefär 1 200 cykler.

Är det några särskilda applikationer som litiumjon passar särskilt bra?

– Det vanligast efterfrågade är flerskiftsapplikationer där man idag använder batteribyten med blybatterier och vill komma ifrån batteribyten. Stöttåligheten gör även att Li-ION passar bra i olika utomhusapplikationer där man generellt har stötigare underlag vilket kan vara problematiskt för bly-syrabatterier.

Många undrar över säkerheten i litiumjonbatterier, finns det några risker?

– Kort sagt, ja i princip finns det risker. Litiumjonbatterier är känsliga framförallt för höga temperaturer, kortslutning, mekanisk påverkan, djupurladdning och överladdning. Med det sagt, så ska det tilläggas

att Lindes batterier är uppbyggda enligt konstens alla regler och i sann Lindeanda med det lilla extra. Alla Lindes litiumjonbatterier är konstruerade med säkerhet i flera nivåer som skyddar dem mot alla tidigare nämnda risker. Det gör att man som användare inte kan göra någonting fel för att skada batteriet förutom att strunta i att ladda det. Batteriet övervakas kontinuerligt av något som kallas BMS, ”Battery Monitoring System”, som håller koll på laddstatus, temperaturer med mera. Det är även BMS som reglerar batteriets laddning. Detta är system som sköter sig helt själva. Det finns som sagt egentligen inget sätt du som användare kan göra fel med batteriet, förutom djupurladdning.

Avslutningsvis vill Nicklas tillägga att oavsett litiumbatteriernas tekniska fördelar kan det fortfarande finnas situationer där andra lösningar passar bättre av olika anledningar. Med hjälp av Energy Quick Check kan du hitta rätt energilösning för ert företags förutsättningar!

Diagrammet visar CO2-utsläpp per pall

Jämförelse av drivmedels miljöpåverkan

Allt fler företag efterfrågar miljövänliga drivmedelsalternativ. För att få en överblick av olika drivmedels miljöpåverkan har vi jämfört hur mycket CO2-utsläpp våra motviktstruckar med en lastkapacitet på 8 ton genererar. För dig som vill ha ett mer klimatsmart alternativ utan att gå över till el, är vi glada att kunna berätta att våra dieseltruckar numera är godkända att använda med HVO100.

Källor: Linde T.O.P test, Växthusgasutsläpp (energimyndigheten.se), Energimyndighetens rapport Drivmedel 2019.