Den nya truckgenerationen från Linde i test

”Med ett enda ord: spektakulära!”
Den nya dieseltrucken H25 och den eldrivna trucken X25 från Linde Material Handling

Motorjournalisten och den välrenommerade truckexperten Theo Egberts har testat den nya dieseltrucken H25 och den eldrivna trucken X25. Resultat: Båda modellerna slog historiska prestandarekord och sätter därmed nya måttstockar för sina lastklasser.

Ansvarsfriskrivning

Alla bilder tillhandahålls avAndersom Testing, Theo Egberts och Mark Dohmen.

”Sammanfattningsvis kan man säga att båda är bäst i sina klasser”, säger Theo Egberts, oberoende journalist och känd i branschen som välrenommerad trucktestare. Orsaken till Egberts entusiasm är motviktstruckarna H25 och X25. Båda hör till en ny generation motviktstruckar som Linde Material Handling lanserat under de senaste tre åren.

Video om prestandatestet för truckarna H25 och X25 från Linde Material Handling av Theo Egberts
Med dieseltrucken H25 och den eldrivna trucken X25 sätter Linde nya standarder i båda klasserna. Aldrig tidigare har en truck varit mer produktiv.

Förutom de eldrivna truckarna X20 – X35 och diesel- och gasoltruckarna H20 – H35 ingår även de elektriska motviktstruckarna E20 – E35 för användning inomhus i serien. Alla bygger på en gemensam teknisk plattform. Det innebär att truckarna erbjuder samma utmärkta nivå vad gäller sikt, ergonomi, säkerhet och anslutbarhet. De elektriska motviktstruckarna och H-modellerna med förbränningsmotor ersätter de gamla Linde-serierna i lastklassen från 2 till 3,5 ton.

X-modellerna utgör en helt ny typ av eldrivna truckar. Prestationsförmågan och robustheten hos X-modellerna gör att de placerar sig på marknaden som verkliga eldrivna alternativ till den klassiska förbränningsmotorn. I Lindes testcentrum i Erlensee fick Egbergs tillfälle att syna modellerna H25 och X25 i sömmarna. Sin sakkunniga bedömning delar han med sig av på den välrenommerade webbplattformenLogisticsinside.eu.

Dieseltruck H25: På rekordjakt

Först granskar Egberts Linde H25 med dieselmotor. Precis som sina många föregångare är även den nya dieseltrucken från Aschaffenburg utrustad med beprövad hydrostatisk axiell drivning, vilket Egbergs uppmärksammar med glädje i sin testrapport: ”Truckens hjärta är som tidigare Linde-hydrostaten, som kombinerar flexibilitet med utmärkt styrbarhet.”

Tack vare en ökad pumpeffekt hos hydrostaten kan dieselmotorn gå på lägre varvtal, vilket dämpar motorbuller och samtidigt optimerar bränsleanvändningen. Med 8,79 liter per 100 pallar ligger H25:s förbrukning betydligt under snittvärdet i den här lastklassen på 11,25 liter per 100 pallar. När det gäller sparsamhet och effektivitet placerar H25 sig under de två bästa i branschen.

I den viktigaste testkategorin visar H25 slutligen hela sin styrka och slår direkt ett nytt prestandarekord. ”När det gäller produktivitet uppnådde Linde H25 det högsta värdet sedan vi började våra mätningar för 33 år sedan”, sammanfattar Egberts. ”Med 384 pallar på åtta timmar förbättrade Linde sitt eget toppvärde med 7,5 procent och sätter ett nytt bästa värde för 2,5-tons dieseltruckar.”

Till Egberts glädje har Linde även omarbetat truckens chassi och förarhytt helt och hållet. ”Den nya hytten är betydligt bekvämare att arbeta i. Man har en mycket bättre sikt på lasten och på omgivningen. Det är större fönster och mer utrymme. Därinne mår man bättre än i den tidigare modellen.”

Ta reda på allt om dieseltruck H20 – H35

Eldrivna trucken X25: Spektakulär prestanda

Sedan är det dags för X25. Och den förbluffar till och med den garvade truckföraren Egbergs med sin prestationsförmåga: ”Vi fokuserade främst på manövrering och prestanda hos Linde X25. Och de är – med ett enda ord – spektakulära! Ingen annan truck har under vår testhistoria accelererat så snabbt som detta effektiva kraftpaket.”

Med en maxhastighet på 22 kilometer i timmen och en utmärkt kontroll tack vare Lindes dubbelpedalstyrning erbjuder X25 en hittills aldrig skådad produktivitet, enligt Egberts. ”Linde har byggt en truck som är lika snabb och effektiv som en dieseltruck.” Inte så konstigt då att X25 slog ett nytt rekord för elektriska motviktstruckar med 381 pallar på åtta timmar. ”Det är det högsta värdet en elektrisk truck någonsin uppnått. Och den ligger bara strax under den bästa markering som vi just uppnådde med Linde H25.”

Förarhytten i nya elektriska motviktstrucken X25 från Linde Material Handling
Den nya elektriska motviktstrucken från Linde Material Handling i arbete
Li-ION-batteriet från Linde Material Handling
Förarhytten i nya elektriska motviktstrucken X25 från Linde Material Handling
Den nya elektriska motviktstrucken från Linde Material Handling i arbete
Li-ION-batteriet från Linde Material Handling

För sin energiförsörjning är X25 utrustad med Lindes Li-ION-batteri. Även drivsystemet får högsta betyg av truckexperten Egberts: ”Både i körläget Performance och i Effektivitets-läget ligger energiförbrukningen långt under genomsnittet i den här klassen.”

I de effektivaste inställningen klarar trucken en driftstid på över 11 timmar. I Economy-läget är det till och med möjligt med 13 timmar, samtidigt som trucken är mycket produktiv. Eftersom Li-ION-batterierna kan snabbladdas när som helst går det även att använda X25 dygnet runt utan problem.

Linde H25 och X25: Nya måttstockar

Även förarkomforten har återigen förbättrats betydligt i de båda nya modellerna. ”Ergonomi ligger på en hög nivå”, konstaterar Egberts. Framför allt rymligheten i hytten, manövreringens förutsägbarhet och den låga buller- och vibrationsnivån bidrar alltså till att avlasta föraren. I synnerhet förare som sitter i trucken mest hela tiden lär tydligt märka av de här fördelarna i slutet av arbetsdagen.

”Med dieseltrucken H25 och den eldrivna trucken X25 sätter Linde nya måttstockar i båda klasserna”, sammanfattar Egberts sina testresultat för de nya Linde-modellerna. ”Aldrig tidigare har en truck varit mer produktiv.”