Nya Linde E16 i test på DB Schenker
Höga krav kräver högsta effekt
På DB Schenker i Schweinfurt (Tyskland) lyder den dagliga rutinen lossa, lasta om, lasta ... och börja om igen. Höga omlastningsvolymer med snäva tidsscheman är regel snarare än undantag på logistikterminalen. Detta är en extremt utmanande situation för de truckar som används och som måste leverera maximal prestanda, smidighet och uthållighet. Just här fick nya Linde E16 genomgå sitt eldprov.
Någonstans i södra Tyskland beställer någon en solstol på nätet. Den solsugna har förmodligen ingen tanke på detta: På ett annat ställe i södra Tyskland råder raka motsatsen till lugn och ro på grund av den där solstolen (och tusentals andra styckegodsartiklar). ”Den som vill koppla av är på fel ställe här”, skämtar Thomas Gundel under vårt besök på DB Schenkers omlastningsterminal i Schweinfurt. På ca 5000 kvadratmeter hanterar den välkända logistikleverantören stora mängder gods varje dag. ”På 24 timmar kan 800 till 1000 ton ackumuleras. Allt från solstolar och leksaker till brandposter – här finns i stort sett allt som kan ställas på en pall”, förklarar terminalchefen. ”Vi är en riktig logistisk hotspot i Schweinfurt – också tack vare det geografiska läget!”
Dags för saker att hända
Fredag kl. 15: Åtminstone nu, under dagens andra intensiva fas, blir det tydligt vad Gundel menar med ”hotspot”. ”Första rusningen inträffar under det tidiga skiftet, när våra truckar levererar inkommande gods till området. Sedan lastar vårt folk av trailrarna och omlastningsbryggorna med truckar, och placerar varorna i två lossningszoner”, förklarar han. Där tar sedan andra truckförare över och transporterar godset till de aktuella rutterna. Medan lastbilschaufförerna till stor del sköter lastningen av mindre lokala transporter själva, ansvarar DB Schenkers team för lastningen av tunga transporter – även här med hjälp av truckar. En liknande process pågår för tillfället, ”förutom att ännu mer måste lastas om på eftermiddagen”, betonar Thomas. Och när det är mycket att lasta måste utrustningen naturligtvis hänga med – både vad gäller prestanda och säkerhet.


Vår arbetsplats är sedan flera år i princip ett showroom för Linde. Som lasttruckar använder vi elva Linde E16. Därför var vi så klart nyfikna på nästa generation av denna arbetshäst.
Thomas Gundel, terminalchef, DB Schenker Schweinfurt
Utsikt till bättre sikt
DB Schenker har redan goda erfarenheter av truckar från Linde MH inom båda dessa områden. Sedan september 2024 testar man nu arvtagaren i den etablerade serien 386. Och redan efter första veckan kunde man konstatera: Den nya modellen har allt man kan förvänta sig av en truck. Skiftledaren Sarah Benz är särskilt imponerad av den förbättrade sikten, som framför allt beror på de smalare A-stolparna och de inskjutna lyftmastprofilerna: ”Om jag har bättre uppsikt över gafflarna blir det helt enkelt mindre stressigt och säkrare att arbeta på natten eller när det rör sig många människor i området.” Dessutom övertygar 3-hjulstrucken med hög manövrerbarhet och enastående körprestanda, tack vare Lindes roterande boggi och kraftfulla asynkronmotorer – vilket också bidrar till omlastningskapaciteten.

Trucken ger dig en känsla av att den utför varje styrrörelse exakt som du vill.
Sarah Benz, skiftledare, DB Schenker Schweinfurt
Ihållande kraft med litiumjon
När man pratar omlastningskapacitet är frågan om lämpligt energisystem inte långt borta. Vad gäller detta har man en tydlig linje i Schweinfurt, betonar Thomas Gundel. Sedan slutet av 2023 har anläggningen helt ställt om från bly-syrabatterier till moderna, högeffektiva litiumjonbatterier . ”Det gör hela skillnaden för oss. På bly-syratiden var vi fortfarande tvungna att byta batterier tre gånger om dagen. Alldeles för mycket värdefull tid gick till spillo, för att inte tala om underhållsarbetet. Nu kan vi enkelt hantera alla tre skift med ett litiumjonbatteri, även när det är som mest att göra”, säger Thomas.

Flexibilitet med Plug-and-Play
I hallen har flera Linde-laddare installerats för regelbunden snabbladdning, och förarna kan enkelt ladda sina truckar under rasterna. Roberto Truthän, ansvarig för omlastningsterminalen i Schweinfurt hos Linde MH:s nätverkspartner Ernst Müller Fördertechnik, betonar ännu en fördel med nya Linde E16 : ”Truckarna kan enkelt växla mellan litiumjonbatterier och bly-syrabatterier utan att göra några ändringar.” Ett starkt argument för DB Schenker. Thomas Gundel: ”Beroende på orderläget måste vi anpassa oss mycket snabbt och ibland låna ut truckar till vår andra anläggning i regionen, som fortfarande använder bly-syra. Tack vare Lindes koncept går det lätt att byta batteriet i nya Linde E16 via Plug-and-Play. ut litiumjon, in med bly-syra – och så iväg.”
Som att sväva på moln
En truckförare har precis kört ut sin Linde E16 på en omlastningsbrygga. Terminalchef Thomas Gundel kommenterar: ”Kilen på lastplattformen är tillverkad av stål och är lätt avfasad. Om man kör över den i hög hastighet skakar den ibland till ordentligt.” Desto mer förvånande är det att skiftledaren Johnnie Wilson verkar helt obrydd om vibrationerna: ”I den nya trucken når stötarna inte längre upp till förarsätet – man känner verkligen ingenting. Det är väldigt skönt att inte ha ont i ryggen efter ett sex- eller sjutimmarsskift.”
Det främsta skälet till detta är det smarta dämpningskonceptet i Lindes nya generation truckar. Ringlager av elastomer frikopplar nu helt stativ, drivaxel och styraxel från chassit. Modellerna kan också beställas med en luftfjädrad förarstol (som hos DB Schenker), vilket ytterligare förbättrar ergonomin.
Säkerheten är allt!
Tillbaka till ”solstolen” och ämnet avkoppling. Klockan visar nu 15.30 och det är ett 15-tal personer i terminalen. Thomas Gundel är ändå avslappnad och pekar på en liten apparat på sin varselväst: ”Sedan 2023 använder vi också Linde Safety Guard . Alla, utan undantag, får en portabel enhet, även förarna på externa transportföretag; motsvarigheterna installeras i truckarna.” Om trucken kommer för nära en människa eller en annan truck utlöser systemet en varning hos båda.
Dessutom sänks maxhastigheten automatiskt när man kör in i lastbilar och upp på omlastningsbryggor. Sist men inte minst utlöser en permanent installerad BlueSpot vid passagen mellan hallens två delar om en truck närmar sig.
Sedan vi installerade systemet har vi inte haft en enda truckolycka här i hallen.
Thomas Gundel, terminalchef, DB Schenker Schweinfurt
Det går lätt
Det har hunnit bli kväll i Schweinfurt. Hallen har successivt tömts och förbereds för nästa skift. Även Thomas Gundels arbetsdag börjar närma sig sitt slut. Dags för avslut: ”Som du har sett är det redan ganska turbulent här. Då är det bra att man kan lita på truckarna: Här havererar inget, här passar allt perfekt ihop. Servicekvaliteten passar truckarnas kvalitet och truckarnas kapacitet passar våra krav. Nya Linde E16 är ju ett perfekt exempel.”

DB Schenker
Med cirka 71 100 anställda och omkring 1 850 anläggningar världen över är DB Schenker en av världens ledande logistikleverantörer. På terminalen i Schweinfurt arbetar runt 35 medarbetare i treskift och hanterar cirka 800 ton gods per dag. Företaget förlitar sig uteslutande på truckar från Linde MH. På plats arbetar elva Linde E16-truckar med litiumjonbatteri och elva lagertruckar, bland annat Linde T20 SP resp. T20 SF och D12 HP SP . Lindes återförsäljare Ernst Müller Fördertechnik, med säte i Nürnberg, har varit leverantör för DB Schenker i många år. Teamet där ger DB Schenker ett omfattande stöd i hela Tyskland. Underhåll och service på anläggningen i Schweinfurt utförs av Suffel Fördertechnik GmbH & Co. KG Niederlassung.