Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.

Lindes nya elektriska motviktstruck E30 med Linde Steer Control i fälttest

”En helt ny körupplevelse”
Den nya elektriska motviktstrucken E30 med Linde Steer Control från Linde Material Handling i fälttest hos WDI Hamm.

Dag ut och dag in förflyttas stora mängder material hos Westfälische Drahtindustrie i Hamm i västra Tyskland. Hittills har metalltrådstillverkaren förlitat sig på konventionella truckar med effektiva förbränningsmotorer, men nu, med E30 från Linde, använder företaget för första gången en elektrisk motviktstruck med revolutionärt styrsystem utan en klassisk ratt. Och entusiasmen är stor.

Det är tungt arbete som gäller för motviktstruckarna hos Westfälische Drahtindustrie. 40 till 50 lastbilar anländer varje dag till fabriken i Hamm, Nordrhein-Westfalen, lastade med otaliga upp till tre ton tunga trådspolar. De lastas alla snabbt av och transporteras till vidare bearbetning på det vidsträckta området: till lagret, den egna betningsanläggningen eller till en av alla ståltrådsmaskiner i produktionshallen.

Upp till 550 000 ton stål kan passera årligen enbart genom den nya ytbeläggningsanläggningen i Hamm. Westfälische Drahtindustrie, WDI, är med runt 1 300 anställda på 15 orter en av de största ståltrådsproducenterna i Europa. Ståltråd är, inser man när man är här, en nödvändighet i vårt dagliga liv.

”Vår ståltråd används i alla möjliga produkter”, förklarar Dirk Vormann, som arbetar som försäljningschef sedan över 20 år i Hamm. ”Den används för tandställningar till små barn, hyllor i kylskåp, bultarna i en cykelkedja eller bearbetas till små bockade delar i krockkuddar. Man skulle kunna säga att ståltråd håller ihop världen.”

WDI:s försäljningschef Dirk Vormann
Hos WDI vill vi minska våra koldioxidutsläpp. Samtidigt ställer vi höga krav på våra truckar, som används dygnet runt.

WDI:s försäljningschef Dirk Vormann

För att kunna förse världen med ståltråd måste Hamm dag ut och dag in förflytta enorma mängder material från A till B. Det här arbetet sköter en flotta på runt 40 motviktstruckar som till största delen kommer från Linde Material Handling. Allt från kompakta små och snabba truckar för mindre transportuppgifter till stora och tunga truckar med gaffelarmar används för att med tillräcklig styrka, uthållighet och robusthet prestera maximalt under tuffa förhållanden. Även om alla dessa truckar skiljer sig kraftigt åt har de en sak gemensam: under motorhuven brummar en effektiv förbränningsmotor. Åtminstone hittills.

Stark, smidig, klimatneutral

På senare tid har även en ny typ av truck kunnat ses susa fram över WDI-området – snabb, smidig, tyst och utrustad med en helt ny typ av styrsystem, där det inte längre finns något behov av en klassisk ratt. Den elektriska motviktstrucken E30 är en prototyp av den nya serien motviktstruckar från Linde som genomgår sitt fälttest i Hamm. Till denna nya truckgeneration hör förutom E-modellerna E20 – E35 också de elektriska motviktstruckarna X20 – X35 samt diesel- och gasoltruckarna H20 – H35 och H35 – H50.

Mer om den nya generationen motviktstruckar från Linde
Video om E30 i arbete hos WDI i Hamm

Alla fyra modeller utgår från en universell serieplattform som kan förses med antingen förbrännings- eller elmotor. Användarna kan därför välja mellan olika driftsalternativ utan att behöva ge avkall på prestandan. En omständighet som Dirk Vormann gillar: ”Hos WDI vill vi minska våra koldioxidutsläpp för att få en tillverkning som är så klimatneutral som möjligt. Samtidigt ställer vi höga krav på våra truckar, som används dygnet runt.”

E-varianten av den nya truckgenerationen har särskilt optimerats för inomhusanvändning. Av den anledningen används för första gången synkron-reluktansmotorer hos E20 – E35 som ökar energieffektiviteten betydligt och därmed märkbart förbättrar prestandan. Tack vare en kombistyraxel i kombination med en tvåmotorig framhjulsdrift passar de nya E-modellerna dessutom särskilt bra för trånga utrymmen och smala gångar.

WDI:s driftschef Jörg Leuschner
Tack vare att den nya trucken är så smidig kan vi placera godset på exakt rätt plats trots trånga förhållanden.

WDI:s driftschef Jörg Leuschner

”E30 gör det möjligt för oss att få en hög materialhantering även under trånga förhållanden”, säger Jörg Leuscher, som är driftschef och ansvarar för produktionen i Hamm. ”Den dragna tråden sitter oftast på stativ eller måste transporteras i spolform på pallar. En av huvuduppgifterna för E30 är att förse våra dragmaskiner med tråd. Det är inte alltid så enkelt eftersom maskinerna ofta står nära intill varandra. Tack vare att den nya trucken är så smidig kan vi ändå placera godset på exakt rätt plats.”

Ren körglädje

Özkan Erdogan är en av sex truckförare på WDI som redan testat nya E30. Under sina sex år som truckförare har han i princip redan kört alla modeller som finns på marknaden. Efter bara fem dagar i den nya elektriska motviktstrucken från Linde har han en tydlig åsikt: ”Jag vill aldrig köra något annat.”

Särskilt förtjusta är Erdogan och de andra förarna i det innovativa styrsystemet Linde Steer Control, som innebär att det finns någon konventionell ratt i WDI:s E30. I stället styr föraren med en elektrisk miniratt, som är inbyggd direkt i truckens vänstra armstöd. ”Det är en helt ny körupplevelse”, förklarar Erdogan. ”Man är betydligt mer koncentrerad, eftersom man styr med så hög precision.”

Men det är inte de enda fördelarna med Linde Steer Control. Tack vare frånvaron av rattstång krävs färre rörelser för att styra trucken, och styrningen blir betydligt mer intuitiv. Samtidigt innebär den nya designen att förarens fysiska belastning minskar. ”Man kan sitta i samma kroppsställning hela tiden”, förklarar Erdogan. ”Med en traditionell ratt måste man ofta byta sittställning. Det känner man av i axlarna på kvällen efter jobbet. Men med miniratten uppstår inte det problemet, eftersom man bara behöver röra på fingrarna medan armen bekvämt vilar på armstödet. Det är helt suveränt.”

Men Linde Steer Control är inte det enda skälet till Erdogans entusiasm över E30: ”Den nya trucken är väldigt tyst och kompakt. Det är lekande lätt att komma in i alla hörn utan att behöva vara rädd för att skada något. Dessutom har man en otroligt bra sikt genom de stora fönstren och ser allt man behöver åt alla håll.”

Truckförarna hos WDI är även imponerade över hur bekvämt det är att arbeta i den nya elektriska motviktstrucken. ”Det är helt enkelt ren körglädje. Efter åtta timmar i E30 känns det inte som om man jobbat alls”, säger Erdogan. En viktig orsak till den höga förarkomforten i den nya elektriska motviktstrucken är gummilagret. Det frånkopplar styraxeln från chassit, vilket skyddar föraren mot stötar och vibrationer när trucken kör över trösklar, styrskenor eller ojämnheter i underlaget.

Körning utan belastning med de elektriska motviktstruckarna E20 – E35 från Linde Material Handling

Hittills har gummilager endast använts i diesel- och gasoltruckar. I den nya Linde-serien ingår de nu även som standard i den elektriska varianten. Till Özkan Erdogans stora glädje: ”På området har vi ett par ojämna ställen där man normalt sett blir ganska omruskad. Med E30 märker man inget av det, inte ens när man har last på gafflarna.”

Mer produktinformation om de elektriska motviktstruckarna E20 – E35

Smidig laddning

Erdogan tycker inte bara att arbetet i nya E30 är bekvämt och användarvänligt. Han tycker även det är lekande lätt att ladda batteriet: ”Under mina korta raster är det bara att snabbt ansluta trucken till laddstationen. Det är mycket smidigare än med en förbränningsmotor, för man behöver aldrig fundera över om man behöver åka och tanka innan nästa arbetspass.”

Den smidiga laddningen fungerar tack vare litiumjonbatteriet hos E30. Hos alla truckar i den nya elektriska serien från Linde kan kunden fritt välja mellan olika energilagringsalternativ: blysyrabatteri, bränslecell eller litiumjonbatteri.

”Alla våra truckar kör i treskift och arbetar dygnet runt veckans alla dagar. Några driftsstopp finns i princip inte”, förklarar driftschefen Jörg Leuschner. ”Litiumjonbatteriet passar oss perfekt, eftersom det går att snabbladda det. Just nu laddar vi truckarna enbart under förarnas raster. Det räcker gott och väl för att klara hela dagen.”

Efter runt fyra månaders fälttest bland förbränningsmotorerna hos WDI kan man konstatera att E30 klarat sitt övertalningsarbete. ”Alla våra förare är eld och lågor över den nya E-modellen och Linde Steer Control. Och även i ledningen är vi väldigt nöjda med prestationsförmågan, tåligheten och miljövänligheten hos trucken”, sammanfattar försäljningschefen Dirk Vormann. ”Efter den här erfarenheten kan vi mycket väl tänka oss att i framtiden helt ställa om vår flotta i Hamm till elektriska truckar.”

Den elektriska motviktstrucken E30 från Linde transporterar en trådrulle på WDI:s lager

Westfälische Drahtindustrie GmbH

Westfälische Drahtindustrie GmbH med säte i tyska Hamm är Europas största fristående tillverkare av kvalitetsståltråd. Företaget startade ståltrådstillverkning 1856, blev aktiebolag 1872 och sedan 1890 arbetar man under namnet WDI. Efter en period i en koncern är bolaget sedan 1987 återigen verksamt under namnet Westfälische Drahtindustrie GmbH.

WDI tillverkar framför allt kvalitetsståltråd, blankstål, byggstål och premiumlinor. Inom fyra andra affärsområden tillverkar företaget svetstråd, spännstål och luftledningar på flera platser. I Gandersheim tillverkas fyrkantsnät i många dimensioner och varianter. De viktigaste försäljningsmarknaderna för WDI:s ståltrådsprodukter är tråd och blankstål för maskinbyggnad, tråd för byggindustrin, tråd och blankstål för fordonssektorn och ståltrådslinor för luftledningar i energisektorn. WDI-produkterna har upp till 16 000 olika användningsområden världen över.

VD för WDI är Katja Pampus. Hon är i grunden försäljningsingenjör och kommer från en företagarfamilj i Westfalen. Nu är hon andra generationens ägare till Westfälische Drahtindustrie GmbH efter sin far Werner Pampus.