Isskylt hos Gusto AG
Sömlöst skiftbyte för färska varor

Gusto AG

Case: Litiumjonbatterier för grossisten

Många bagerier säljer färskt bröd redan från klockan 6 på morgonen. Därför behöver ingredienserna ofta levereras redan under natten. Grossister som Gusto AG från Hohenpolding nära München ansvarar för dessa leveranser. Logistikuppgifterna utförs sedan en kortare tid tillbaka av plocktruckar från Linde med litiumjonbatterier. Tekniken har många fördelar jämfört med vanliga blysyrabatterier. Dags för en första bedömning.

GUSTO_AG_Stapler-Kommissionierung_mit_Lithium-Ionen-Batterien

Tvåskiftsarbete ställer stora krav på både maskiner och personal. I hög- och kyllager används sedan många år truckar från Linde: två skjutstativtruckar, sju plocktruckar och en mängd låglyftare. Under högsäsong – som typiskt för frysvaror är sommaren – uppstod en mängd flaskhalsar vid skiftbytena. Det intensiva lastarbetet tömde blysyrabatterierna hos plocktruckarna framåt kvällen. Det fanns ingen tid för en fullständig batteriladdning, som tar åtta timmar, så lagerpersonalen blev ofta tvungna att kort ladda batterierna vid pauser eller strax före skiftbyten. För konventionella blysyrabatterier innebär det stora påfrestningar som sliter ut dem i förtid.

gusto_ag-order_picker-order_picking-cold_food_storage-3740
gusto_ag-order_picker-lithium_ion_plug-4028

Dubbla energitätheten

Litiumjonbatterier har i flera decennier använts i små elektroniska apparater. Först för ett par år sedan kunde tekniken även användas i truckar och andra tunga maskiner. Batterierna som Linde använder innehåller litiumjärnfosfat med en väldigt liten mängd nickel-kadmium som ökar effekten. Batterierna har dubbelt så hög energitäthet, d.v.s. vid samma storlek ger de mer effekt och räcker nästan dubbelt så länge som vanliga batterier. Dessutom går det snabbt att ladda dem och de är underhållsfria. Dessa fördelar spelar stor roll för säkerheten och effektiviteten i verksamheten, framför allt hos Gusto AG men även vid allt logistikarbete som utförs i flera skift.

– Mellan en och två timmar, sedan är batterierna fulladdade igen. Vi kan också tryggt ansluta plocktrucken till ström under lunchpausen. Tidigare innebar sådana kortvariga laddningar försämrad kapacitet. När maskinen sedan körde in i kylrummet gick det snabbt utför, säger Christian Barkchat, chef för truckflottan på Gusto AG.

Det nya batteriet har vid det här laget laddats omkring 2 500 gånger utan problem.

– Jag gillar särskilt att personalen inte längre behöver hålla på med destillerat vatten som annars var nödvändigt med de gamla blysyrabatterierna. Det var vanligt att man glömde fylla på. I värsta fall kunde batterierna förstöras, säger Barkschat.

gusto_ag-order_picker-order_picking-cold_food_storage-4087

Fördelarna i detalj

Litiumjonbatterier har ännu fler fördelar om man tittar lite närmare. De kan laddas ur till endast två procent restladdning. Den rekommenderade gränsen för konventionella batterier är 20 procent. Maskinerna kan även i tveksamma fall användas under längre tid så att den bästa laddningstidpunkten kan väljas. Dessutom har temperaturen i omgivningen ingen större effekt på batterikapaciteten – idealiskt för användning i kylrum.

Uttag för litiumjonbatterier på plocktrucken N20

Nöjd med litiumjonbatterierna

Max Utz är mycket nöjd med köpet:

– Maskinerna har visat sitt värde. Framför allt slipper vi en hel del underhållsarbete, som ibland är riskabelt, och inget särskilt rum behövs för batteriladdning. Tack vare den högre effektiviteten sparar vi också ström.

Strömmen använder Utz hellre till sin, inte helt hemliga, passion. Han driver ett eget kafferosteri på företagets huvudkontor i Hohenpolding och anordnar baristakurser. Företagets framgångsrecept:

– Ett framgångsrikt företag behöver bra personal, rätt teknik men också ett riktigt bra kaffe.