Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.

Nya dieseltruckar med hydrostatisk drivning

Perfektion in i minsta detalj
Lindes dieseltruck H35

Ny standard sätts för motviktstruckar: Diesel- och gasoltruckarna H20 – H35 och H35 – H50 från Linde Material Handling


Oavsett om du jobbar inom handel eller industri: Utan trucken stannar verksamheten. E-handel, digitalt styrda processer och globala leveranskedjor gör att kraven på tekniken ständigt ökar. Utifrån detta har vi tagit fram ett nytt truckkoncept, utvecklat från ett samarbete med användare från alla branscher och storlekar.

H35 – H50 från Linde Material handling förflyttar gods utomhus
Dieseltruck H20 i stenbrott
Truck från Linde transporterar material i en mörk hall med belysning
H35 – H50 från Linde Material Handling staplar pallar med tryck inomhus
Truck från Linde kör mellan pappersrullar
Truck från Linde staplar fullastade pallar
H35 – H50 från Linde Material Handling transporterar gods i ett lager
Truck från Linde staplar lådor
H35 – H50 från Linde Material handling förflyttar gods utomhus
Dieseltruck H20 i stenbrott
Truck från Linde transporterar material i en mörk hall med belysning
H35 – H50 från Linde Material Handling staplar pallar med tryck inomhus
Truck från Linde kör mellan pappersrullar
Truck från Linde staplar fullastade pallar
H35 – H50 från Linde Material Handling transporterar gods i ett lager
Truck från Linde staplar lådor

Dagens motviktstruckar erbjuder allt det som alltid har kännetecknat Lindes truckar - de är extremt kraftfulla, säkra, användarvänliga, robusta och mångsidiga. Alla dessa egenskaper har konstant vidareutvecklats och förbättrats. Modellerna med lyftkapacitet från 2 till 5 ton finns som dieseltruck eller gasoltruck och höjer ribban vad gäller prestanda, ergonomi, säkerhet och uppkopplingsmöjligheter – och förblir en pålitlig partner även för morgondagens utmaningar i materialflödet.

Översikt över de nya diesel- och gasoltruckarna

H20 – H35 från Linde Material Handling transporterar en pall i ett lager

H20 – H35: Kraftfull och smidig

Diesel- och gasoltruckarna H20 – H35 är robusta, kraftfulla och extremt flexibla. De förflyttar laster på mellan 2 000 och 3 500 kilo. Smidigheten och de kompakta formaten gör dem särskilt lämpliga för användning i trånga utrymmen.

Här hittar du detaljerad information om H20 – H35.
H35 – H50 från Linde Material handling förflyttar gods utomhus

H35 – H50: Allroundtalangen

Med lastvikt på mellan 3 500 och 5 000 kilo är diesel- och gasoltruckarna H35 – H50 riktiga allroundtruckar. De är konstruerade för maximal omsättning och passar särskilt väl för intensivt flerskiftsarbete och står pall även för påfrestande utomhusmiljöer.

Här hittar du mer information om H35 – H50.

Diesel- och gasoltruckar: Människa och maskin i perfekt samspel

En förutsättning för maximal produktivitet är ett perfekt samspel mellan förare och truck. Det uppstår när ett kraftfullt drivningssystem, som vår hydrostatiska drivning, och intuitiva styrelement kompletterar varandra till en enhet. Därför har vi haft förarens behov som utgångspunkt under konstruktionen av de nya dieseltruckarna från Linde. Det beprövade användarkonceptet med dubbelpedalstyrning och Linde Load Control för styrning av all kör- och lyftmastmanövrering gör truckarna lättmanövrerade, med precision och intuition. Den intelligenta placeringen av alla manöverdon gör att föraren enkelt når alla reglage och kan använda dem med maximal precision. Det ger föraren en bekväm miljö att arbeta i, under hela skiftet.

Truck från Linde H35 – H50 i ett lager

Hydrostatisk drivning

Det underhållsfria hydrauliksystem i de nya modellerna överför kraften från industrimotorn till drivhjulen och lyfthydrauliken utan kraftförluster. Den hydrostatiska drivningen ger en mjuk start, snabbt körriktningsbyte, en finkänslig lasthantering och exakt manövrering, även i trånga utrymmen.

Förarhytten i den nya motviktstrucken - ratten sitter inte längre i mitten

Ratten är inte placerad i mitten

Ratten är förskjuten från mitten. Det minskar axelrörelserna för vänster arm och förbygger ledförslitningar. Den är lätt att hantera och kan ställas in individuellt.

Dubbelpedalstyrning i nya dieseltruckarna H20 – H35

Dubbelpedalstyrning

Den beprövade dubbelpedalstyrningen ger trucken extra finkänslig styrning, eftersom föraren alltid har båda fötterna på pedalerna. Höger pedal används för att köra framåt och vänster för att backa. Det ger föraren direkt feedback om truckens rörelser.

Förarhytten i den nya motviktstrucken

Linde Load Control

Med Linde Load Control kan föraren styra och kontrollera alla viktiga mastfunktioner för trucken. Manöverelementen är placerade på ett ergonomiskt utformat armstöd, vilket minskar armrörelserna och risken för uttröttning. Det finns extraknappar (tillval), som kan användas för fler funktioner.

Manöverelement på ovansidan, inkl. radio

Individuellt inställningsbar takkonsol

Viktiga funktioner som strålkastare och uppvärmning kan manövreras med hjälp av takkonsolen. Där hittar du elva knappar, varav nio är kopplade till belysnings- och varningsfunktioner. De andra kan du programmera som du själv vill.

Linde motviktstruck med enkel instigning

Enkelt att stiga in

Det låga insteget gör det lätt och bekvämt för truckförare i alla storlekar och längder att kliva i och ur trucken. Det halksäkra steget och det ergonomiskt utformade instegsgreppet ger extra stöd.

Förarstolen i den nya motviktstrucken

Maximal sittkomfort

I dieseltruckarna H20 – H35 och H35 – H50 har standardförarsätet vidareutvecklats, för att ge mer rörelsefrihet för huvudet och en bekvämare arbetsställning. Tolv olika sätesvarianter ger extra komfort och skydd mot skador på grund av felaktig arbetsställning.

Förarhytten på Linde motviktstruck sett från utsidan

Optimerad förarcell

Förarhytten har extra mycket rörelsefrihet för huvud och ben. Drivaxel, styraxel och mast är separerade från chassit, för att skydda föraren mot belastning på kroppen och vibrationer.

Förarhytten i den nya motviktstrucken

Generös hytt

Den generösa hytten ger föraren optimal sikt. De stora fönsterytorna ger en känsla av att sitta ute i det fria. Värmesystemet och klimatanläggningen (innehåller fluorerade kolväten) i hytten reglerar temperaturen till ett angenämt arbetsklimat på bara ett par minuter.

Det innovativa styrkonceptet Linde Steer Control

Linde Steer Control är ett revolutionerande koncept för truckstyrning. Ett ministyrvred eller en styrspak ersätter den klassiska ratten och förbättrar truckens körkomfort och intuitiva styrning. Den optimerar truckens ergonomiska egenskaper och minskar den fysiska belastningen på föraren. Linde Steer Control anpassar automatiskt känsligheten hos reglagen till körhastigheten för maximal precision vid alla manövrer.

Det innovativa styrkonceptet Linde Steer Control från Linde Material Handling med ministyrvred.
Linde Steer Control med styrspak från Linde Material Handling.
Ergonomisk arbetsplats med Linde Steer Control från Linde Material Handling.
Det innovativa styrkonceptet Linde Steer Control från Linde Material Handling med ministyrvred.
Linde Steer Control med styrspak från Linde Material Handling.
Ergonomisk arbetsplats med Linde Steer Control från Linde Material Handling.

Inbyggd säkerhet: Dieseltruck för ”Vision Zero”

När det gäller säkerheten överlämnar vi inget åt slumpen. ”Vision Zero” – inga olyckor vid arbete inom materialhantering – det är det slutgiltiga målet. Därför har vi förbättrat dieseltruckarna i de nya serierna på sätt som varaktigt minskar olycksrisken. En väl genomtänkt konstruktion, perfekt sikt och många varnings- och assistanssystem ger en optimal känsla av säkerhet, både inne i och utanför trucken. Det är bara när föraren känner sig säker som trucken kan utnyttjas med maximal produktivitet.

Vy inifrån truck H20 – H35 från Linde Material Handling

Optimal sikt

Hos de nya serierna med lastförmåga från 2 till 5 ton chassi, hytt och mast konstruerats så att föraren har fri sikt över last och omgivning i alla lägen. Den smala masten och A-stolpen och den nedsänkta frontplåten ger bättre sikt framåt, och tack vare de smala tvärstagen i takkonstruktionen och pansarglastaket (tillval) har föraren god sikt även uppåt. Kamerorna runt trucken ger så klart också ett större synfält.

Välkommen ombord: Här får du en 360°-vy från trucken.

Konstruerad för hög säkerhet

Passiv säkerhet i en klass för sig hos Lindes truckar: Ramkonstruktionen har extremt robusta sidokjolar, som fungerar som skydd vid påkörning. Truckens låga tyngdpunkt och den högt upphängda styraxeln minskar tipprisken. Dessutom ger de ovanliggande lutningscylindrarna och den vridstyva mastkonstruktionen en hög restkapacitet samt säker och finkänslig lasthantering, även på höga höjder.


Stabil och med god sikt

Många säkerhetsfunktioner bidrar till att minska mängden användningsfel. Tack vare den automatiska parkeringsbromsen stannar trucken säkert på ramper och i lutningar, vilket gör att föraren kan stiga ut utan risk. Alla truckar utan tillvalshytt har som standard en elektronisk bältesövervakning. Den gör att trucken bara kan köra i kryphastighet om föraren inte använder bältet. För bättre sikt och extra säkerhet kan H20 – H35 och H35 – H50 dessutom extrautrustas med olika varnings- och belysningslösningar, som Linde LED Stripes, Linde TruckSpot och Linde VertiLight.


Flitiga hjälpredor

Diesel- och gasoltruckar:na i de nya serierna är fabriksutrustade med Linde Curve Assist. Systemet anpassar hastigheten efter styrutslaget, vilket minskar tipprisken i kurvor. Som standard levereras trucken även med Linde Load Assist, som utvärderar restkapaciteten och därmed minskar risken för tippolyckor. För extra säkerhet kan du komplettera med Linde lastviktsindikering och assistanssystemen Linde Safety Pilot och Linde Safety Guard .

Väl rustad för framtiden: Dieseltruck med uppkopplingsmöjligheter

Människa vid dator - planering av flottan

Data är hårdvaluta i framtiden, speciellt när det gäller materialflödet i moderna företag. Därmed kan alla prestandadata analyseras med programvara. Tack vare den fabriksmonterade dataöverföringsenheten kan trucken enkelt integreras i fleet management-system som Linde connect . Det ger effektivare användning av trucken, mer exakt underhåll och tillförlitligare kostnadskalkyler.

Överblick över truckdata

Trucken registrerar regelbundet data, som t.ex. antalet drifttimmar, och överför dessa trådlöst till fleet management-programmet. Dataanalyser ger information om hur trucken används och belastas.

Säker överföring

Truckdata överförs via mobilnätet eller WiFi. Flerfaldig kryptering garanterar högsta skydd för dina data. Linde använder en av de säkraste molninfrastrukturerna på marknaden för detta.

Diagnostik och underhåll

Digitala felkoder och registrering av felhistorik gör det möjligt att fjärrdiagnostisera trucken. Programvaruuppdateringar och extrafunktioner kan i framtiden aktiveras trådlöst. Det ger bättre prestanda och funktion hos truckarna och ser till att de alltid är uppdaterade.

Maximal effektivitet: kortare stilleståndstider, ökad kapacitet

Diesel- och gasoltruckarna H20 – 35 och H35 – H50 är de effektivaste motviktstruckarna i sin klass. Det garanterar dels det beprövade hydrostatiska drivningssystemet, som gör att föraren och trucken kan fungera tillsammans som en enda intuitiv enhet. Men även den robusta konstruktionen och servicevänliga designen hjälper till att hålla stilleståndstiderna till ett minimum. Den höga prestanda framgår också av det faktum att de nya modellerna är överlägsna konkurrensen vad gäller totalkostnadsberäkningen.



Drivning för optimal hanteringsskapacitet

Över decennier har Linde Material Handling skapat ett perfekt drivningssystem, som ger en exakt och finkänslig styrning av motviktstrucken. Detta bygger på den överlägsna hydrostatiska drivningen.

Det stängda och underhållsfria hydrauliksystemet överför kraften från industrimotorn till drivhjulen och lyfthydrauliken utan kraftförluster, så att föraren i varje arbetssituation vet exakt hur mycket kraft som står till förfogande. Det säkerställer maximal hanteringsskapacitet till minimal bränsleförbrukning. Dieseltruckar från Linde Material Handling toppar sedan flera år listan över de truckar som ger lägst utsläpp på marknaden. Nya H20 – H35 och H35 – H50 uppfyller avgasstandarden Euro 5.


Underhållet kan vänta

Störningar på grund av stilleståndstider och underhållsarbete kostar tid, pengar och tålamod. Tack vare den robusta konstruktionen och servicevänliga designen kan du räkna med minimala stilleståndstider för diesel- och gasoltruckarna i de nya serierna. De kraftiga sidokjolarna fungerar som krockskydd och förhindrar skador vid påkörning. Den nya industrimotorn är också extremt kraftig. Istället för vanliga kamremmar, som i bilar, har den t.ex. kuggväxlar som kräver lågt underhåll. Dessutom övervakar Engine Protection System (EPS) motorn och skyddar den mot överbelastning.

För snabbt och enkelt underhåll har vi förbättrat åtkomligheten till viktiga komponenter genom avtagbara skydd och större serviceöppningar. Truck Health Monitoring ger omfattande störningsövervakning och snabbare fellokalisering. Dessutom överförs felkoder, vilket möjliggör en första diagnos. Det underlättar för serviceteknikern att ta med sig rätt reservdelar till reparationen.


En truck som betalar sig

När man tittar på prestandadata hos de nya truckarna framgår det tydligt att de konstruerats för maximal effektivitet. Ett certifierat prestandatest visar att truckarna kan transportera samma lastmängd på kortare tid och till lägre bränsleförbrukning. Modellberäkningar bekräftar att truckarna erbjuder toppvärden för Total Cost of Operation inom sitt segment, till och med vid drifttider på över 20 000 drifttimmar. Förutom truckarnas prestanda har man här tagit hänsyn till underhålls- och personalkostnader.

Fördelar

Beprövat användarkoncept

Den beprövade kombinationen av Linde Load Control och dubbelpedalstyrningen bildar basen för den snabba och exakta lasthantering som truckarna erbjuder.

Ergonomisk arbetsplats för föraren

Förarhytten i motviktstrucken minskar den fysiska belastningen för föraren, och ger en arbetsmiljö som inte tröttar ut, under hela skiftet.

Optimerad sikt

Fri sikt i alla riktningar ökar säkerheten under lasthanteringen, vilket även ökar produktiviteten märkbart.

Robust konstruktion

Diesel- och gasoltruckarna i de nya serierna kräver sällan reparationer eller underhåll. Det säkerställer hög tillgänglighet för trucken och gör att du kan dra full nytta av varje drifttimme.

Designad för smidig service

Serviceteknikerna kan enkelt komma åt viktiga komponenter, vilket underlättar underhållsarbetet och sänker inspektionskostnaderna.

Perfekt konfigurering

Tack vare de många standard- och tillvalsfunktionerna kan motviktstruckarna enkelt anpassas efter individuella användningsfall och krav.

Uppkopplad från fabrik

Med digitala nätverksmöjligheter kan dieseltruckens status och användning enkelt analyseras. Det underlättar för optimal planering av underhållet och effektiv kostnadsberäkning.

Vad våra kunder säger

H25 i kalkverket i Rygol

Kalkverket Rygol GmbH i lågbayerska Painten använder truckarna för allt möjligt. Långa sträckor, ojämna underlag och 16 timmars arbetspass i hårda förhållanden hör till vanligheterna. Den nya dieseltrucken H25 från Linde visar verkligen vad den går för. Smidigheten, den optimerade sikten och maximala ergonomin framgår direkt.

Till videon

H30 i BOHAI TRIMET Automotive

Hos fordonstillverkaren BOHAI TRIMET Automotive Holding GmbH används nya Linde H30 ständigt. Det är den enda trucken med vridanordning och används dygnet runt vid smältugnarna i Sömmerda, där de utan problem står emot både hetta och dammig luft. Optimerad sikt runt om och moderna belysningslösningar ökar säkerheten i trånga och mörka gångar.

Till videon

H35 hos dryckespartihandlaren Heurich

Under varma sommardagar körs upp till 165 000 lådor med dryck från logistikcentret hos dryckespartihandlaren Heurich GmbH. För att dessa enorma mängder ska kunna hanteras måste företaget ha tillgång till mycket effektiva truckar. Där kommer nya Linda H35 till sin fulla rätt. Både förare och arbetsledare uppskattar särskilt den optimerade sikten hela varvet runt.

Till videon

H50 hos papperstillverkaren Smurfit Kappa

Livet är hårt inom pappersindustrin: Hos papperstillverkaren Smurfit Kappa Wrexen Paper & Board används motviktstruckarna nästan utan avbrott och med full last – dag som natt, i tryckande hetta och isande kyla. En extrem användningssituation där det nya dieseldrivna kraftpaketet Linde H50 fick möjlighet att visa vad det gick för redan innan det introducerades på marknaden.

Läs mer