Lindes nya låglyftare och ledstaplare

15 maj 2018

Linde utökar sitt sortiment av låglyftare och staplare

Linde Material Handling lanserar fyra nya modeller för lätta transportuppgifter. Den nya låglyftaren MT12 och staplarna Linde MM10, MM10i och ML10 är kompakta, enkla att använda och eldrivna.

– Ibland behövs bara en enkel truck för att hantera logistikuppgifter. Men även om det är produkter som på ytan ser enkla ut får det inte kompromissas med ergonomi och säkerhet. På Linde Material Handling lägger vi stor vikt vid det, säger Toufik Oussou, Product Manager Warehouse Trucks på Linde Material Handling.

De nya truckarna passar utmärkt för godstransporter på korta sträckor under två till tre timmar varje dag. Till exempel när en pall tillfälligt behöver lagras eller för att ha med i lastbilen för användning vid ”den sista milen”.

Den ideala kollegan

Den elektriska låglyftaren MT12 är den första av de nya modellerna, med en lastkapacitet på 1,2 ton. MT12 är med sin kompakta storlek idealisk för arbete i trånga miljöer och i lastbilar. Den mångsidiga medhjälparen är enkel att använda. En AC-motor på 0.65 kW gör det enkelt för användaren att manövrera. Trucken är utrustad med ett litiumjonbatteri som ger en drifttid på upp till tre timmar. Användaren kan enkelt byta batteriet eller ansluta det till den medföljande laddaren. Redan efter 30 minuter är batteriet 50 procent laddat, och efter två och en halv timme är batteriet fulladdat.

Linde MT12

Linde Material Handling lanserar den nya låglyftaren Linde MT12 och tre staplare för lätta transportuppgifter.

Som alla truckar från Linde, har MT12 ett flertal säkerhetsfunktioner. Bland annat en elektromagnetisk broms samt en lång och lågt monterad styrarm som säkerställer tillräckligt säkerhetsavstånd mellan användaren och trucken.

– Med vår nya elektriska låglyftare MT12 samt MT15 med 1,5 ton lastkapacitet, som har funnits tillgänglig sedan 2016, närmar vi oss kunder som behöver enkel utrustning vid sidan om de mer kraftfulla truckarna. De här modellerna kompletterar vårt befintliga utbud perfekt, förklarar Toufik Oussou.

En ny stark trio

Det befintliga sortimentet för lätt och medeltung användning utökas också med de nya staplarna MM10, MM10i och ML10. Linde MM10 med monostativ och Linde ML10 med standardstativ används framför allt för pallhantering upp till 1000 kg. På lyfthöjder upp till två meter ger monostativet användaren särskilt god sikt över lastbärare och last. En annan fördel är att trucken kan fungera som mobil arbetsbänk för ergonomiskt arbete. I de fall större golvyta krävs eller där ramper och backar förekommer finns Linde MM10i med initiallyft tillgänglig som tillval.

Marknad & Product Management chef

Felicia Lewis