Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.

Snabb inflyttning för Teknikmagasinet tack vare Lindetruckar

20 mars 2017

När Teknikmagasinet flyttade från Järfälla till Eskilstuna gick det undan. På en dryg månad förvandlades en tom byggnad till ett fullt fungerande centrallager. Linde var med från början.

Eskilstuna växer som logistikstad. Närheten till E20 och ett förhållandevis kort avstånd till Göteborgs hamn gör att fler och fler företag med stora volymer att skeppa ut söker sig hit. Teknikmagasinet är ett av dem.

– Vi är beroende av en effektiv logistik. Hela kedjan måste fungera; från inleverans och hantering i lagret till utleveranserna med lastbilar, säger Nils Hamvik, logistikchef för företagets butikslogistik. Dagligen går leveranser till ett 30-tal av kedjans totalt 135 butiker i Sverige, Norge och Finland. Det är ett brett sortiment av produkter som skeppas iväg. Från teknik och presentartiklar till gadgets och hobbyartiklar.

En stor del är tillbehör till mobiltelefoner samt datortillbehör och gamingutrustning.

Lars Sterling, lagerchef, Ulf Pettersson, Linde, Nils Hamvik, ansvarig för butikslogistik

Fr.v.: Lars Sterling, lagerchef, Ulf Pettersson, Linde, Nils Hamvik, ansvarig för butikslogistik

– Vi är duktiga på prylar med allt vad det innebär, säger lagerchefen Lars Sterling. Vår största utmaning är att hänga med i utvecklingen av elektronik och tillbehör till digitala enheter. Det löser vi genom att ha inköpsexperter inom dessa områden. Den 10 000 kvadratmeter stora byggnaden innehåller, förutom lager, även en serviceverkstad för elektronik. Från att ha varit helt tomt här den 1 augusti förra året är det nu full fart i princip dygnet runt.

– Fem veckor efter att vi kom hit gick vi live med leveranser till butik, förklarar Lars. Ulf Pettersson är ansvarig Lindesäljare för Teknikmagasinet.

– Allt var nytt från början; vi som leverantör, truckarna och personalen. Det har varit roligt att vara med från start. Då kan vi vara med och utforma truckflottan ner på detaljnivå. Teknikmagasinets flotta består i dagsläget av elva truckar – tre T 20 låglyftare med skyddad åkplatta, fyra låglyftare V08 och fyra skjutstativtruckar R14. De 20 truckförare som var med från start fick truckutbildning på plats och lärde sig de olika truckmodellerna från grunden.

Lindes V-truck på Teknikmagasinets lager

Plockning på teknikmagasinet med Linde truckar.

– Vi jobbar med ett rotationssystem på lagret, vilket innebär att alla som kör truck måste kunna samtliga modeller, och ibland också arbeta med manuell plockning, säger Nils Hamnvik. Teknikmagasinet har flera säsongstoppar. De sista fyra veckorna före jul mer än fördubblades personalstyrkan, från ett 40-tal till strax över 100 personer. Då behövdes det också flera truckar på korttidshyra för att klara det hårda leveranstrycket. – Vi äger våra ordinarie truckar och har ett fast pris på hyrtruckar, så vi vet vad exakt det kostar. Det är en lösning som passar oss bra, säger Nils och fortsätter:

– För oss innebär truckarna en funktion som hjälper oss att flytta gods effektivt, snabbt och säkert. Idag har vi en grunduppsättning av truckar. Om flottan kommer att öka beror på hur mycket vi kommer att expandera här. Teknikmagasinets volymer ökar konstant och man har option på att bygga ut lagret. Ju högre omsättningshastighet, desto fler truckar behövs.

Plockning på lagret

Plockning på teknikmagasinet med Lindetruckar.

– Det märks ett ökat behov av skjutstativtruckar redan nu, säger Lars Sterling.

Att Teknikmagasinet växer tillsammans med Linde är nog inte en alltför vågad gissning.

Begagnat/Försäljning

Ulf Pettersson